Review: Nikon Coolpix A1000

14 juli 2019, 12:48

De Nikon Coolpix A1000 is een compacte camera met een kleine sensor en grootse mogelijkheden. Wat is ons oordeel?

Als je de specificaties van de Coolpix A1000 op papier ziet staan, belooft dat heel wat voor in de praktijk. Een compactcamera met een zoomlens met maar liefst 35 keer zoom. Dat betekent dat deze Nikon omgerekend een 24-840mm objectief aan boord heeft. Van groothoek tot tele dus. Veelzijdig, want zo kun je zonder te wisselen van camera en of objectief allerlei verschillende soorten fotografie beoefenen. Met deze Nikon is het geen probleem om een indrukwekkend gebouw in zijn geheel te fotograferen en een paar seconden later in te zoomen op een detail in de gevel. Verder is deze Coolpix A1000 uitgerust met 4K-video, een elektronische zoeker en een fijn kantelbaar scherm achterop.

Uitrusting en vormgeving

De Coolpix A1000 is lekker compact en licht, maar weegt meer dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Dat geeft een goed gevoel als je de camera vasthoudt. De gebruikte materialen zien er goed uit, zeker als je de zwarte uitvoering bekijkt. Er is ook een zilveren in ‘metaal’ look, die er op een of andere manier wat goedkoper uitziet. In het zwart maakt de camera een serieuze en fraaie indruk. Knoppen en andere bedieningselementen zitten op logische plekken en zijn gemakkelijk te bedienen. Zoomen gaat via een ring die rond de sluiterknop is gepositioneerd. Ook op de lens zelf zit daarvoor een knop, zodat je kunt kiezen welke manier voor jou het fijnste werkt. De elektronische zoeker in de linkerbovenhoek geeft alle informatie die je nodig hebt tijdens het fotograferen, maar is niet overdreven groot en helder. Aan de bovenzijde vind je een uitklapflitser. Voor zover deze constructies überhaupt stevig kunnen zijn maakt deze een goede en degelijke indruk. Dat geldt ook voor het uitklapbare scherm aan de achterzijde; de constructie geeft vertrouwen en ‘vouwt’ mooi soepel.

Prestaties

In de praktijk geeft de Coolpix A1000 je veel mogelijkheden. Door de uitgebreide zoom-mogelijkheden kun je hetzelfde onderwerp op allerlei verschillende manieren fotograferen. Een tuin in zijn geheel is mooi, maar je kunt ook kiezen voor een close-up van een bloem of een paar medium-ingezoomde vergezichten. De camera geeft je daardoor veel mogelijkheden om je eigen creativiteit verder te ontwikkelen. Soms kost het de Coolpix A1000 wat moeite om scherp te stellen op het onderwerp dat je uitkiest, vooral als dat qua contrast niet sterk afsteekt tegen de omgeving. Soms moet je de camera dan een beetje helpen, maar uiteindelijk lukt het toch om de gewenste foto te maken. Vaak verbaast de Coolpix A1000 met mooie scherpe beelden die mooi zijn van contrast en tekening. Hier en daar tekent de lens misschien zelfs net ietsje te scherp, waardoor randjes en contouren soms een beetje ‘hard’ overkomen. Over het algemeen levert de camera echter prima beelden af – mits de lichtomstandigheden optimaal zijn. Bij schemer of binnenshuis wordt het allemaal wat uitdagender voor zowel de autofocus als de uiteindelijke beeldkwaliteit. Het eindresultaat is gebaat bij het zo laag mogelijk houden van de ISO-waardes voor zo ‘clean’ mogelijke beelden.

Concluderend kunnen we zeggen dat de Coolpix A1000 een veelzijdige en aantrekkelijke camera is voor mensen die op zoek zijn naar een compacte camera met een groot bereik. De camera is niet de snelste op het gebied van autofocus en levert door de relatief kleine sensor al snel in op beeldkwaliteit als de lichtomstandigheden minder ideaal zijn. Kun je hiermee leven dan haal je met de Coolpix A1000 een veelzijdige en compacte alleskunner in huis.

Allround camera
4K video
Minder bij slecht licht