Review: Nikon Coolpix B600

15 juli 2019, 13:11

De Nikon Coolpix B600 is een veelzijdige camera voor startende fotografen. De camera biedt vooral veel zoom voor relatief weinig geld. Bevalt dat?

Met 60 keer optische zoom biedt deze Nikon je een heel behoorlijk zoombereik. Omgerekend naar 35mm is dat maar liefst 24-1440mm, een groots bereik dat je met een spiegelreflex maar moeilijk kunt bereiken. Zeker met slechts één objectief. Dat is gelijk ook het grote pluspunt van dit soort camera’s: ze bieden enorm veel veelzijdigheid in een compact jasje. De B600 weegt niet veel en is ook helemaal niet groot. Dat maakt deze camera tot een ideale camera voor op vakantie of op reis. Natuurlijk komt ook dat grote bereik daar goed van pas, want op vakantie weet je nooit wat je tegen gaat komen.

Instapcamera

Deze Coolpix B600 is geen camera voor gevorderde fotografen of fotografen die hun fotografie serieuzer aan willen pakken. Door de diverse ingebouwde scene-standen is deze B600 eerder geschikt voor fotografen die het liefst door de camera worden ‘bediend’. Deze automatische standen – onder meer ‘Landschap’, ’tegenlicht’, ‘nachtportret’ en ‘sport’ zijn er om de fotograaf een helpende hand te bieden. Handmatig fotograferen zit er niet in, want er is geen handmatige stand aanwezig. Ook standen voor diafragma- of sluitertijdvoorkeuze zijn niet te vinden op de B600. Als je toch iets handmatig wilt instellen, dan kun je via de ISO-waarden nog enige eigen invloed uitoefenen op het eindresultaat. Voor de beginnende fotograaf biedt de B600 in ieder geval genoeg hulp om tot de gewenste beelden te komen. De foto’s die je met deze Coolpix B600 maakt zijn voldoende van kwaliteit als de lichtomstandigheden optimaal zijn. Wordt het wat donkerder, dan hebben de beelden al snel last van ruis. Op een zonnige dag maakt de camera prima foto’s, waarbij de kleuren en de scherpte positief opvallen. Als je inzoomt kun je een fraaie onscherpe achtergrond creëren met de tele-stand. Dat geeft je foto’s al snel een uniek karakter. De beeldstabilisatie helpt je daarbij de beelden ook trillingsvrij en scherp te houden.

LCD scherm

Wat mist is een kantel- of draaibaar scherm achterop de B600. Dat zou de praktische bruikbaarheid een heel stuk vergroten. Het is ietwat raar dat zo’n scherm er niet op zit, want voorganger B500 had dat wel. Waarschijnlijk heeft Nikon ergens willen bezuinigen en is het kantelbare scherm daarbij gesneuveld. Jammer, we roepen Nikon hierbij op om het weer terug te brengen bij de volgende update.

Al met al is deze Nikon Coolpix B600 een camera die vooral geschikt is voor fotografen die starten met fotograferen en daarbij graag een handje geholpen willen worden. De verschillende scene-standen bieden dan prima uitkomst. Het enorme zoombereik van de B600 is handig en geeft je veel verschillende mogelijkheden. De beeldkwaliteit is prima bij optimale lichtomstandigheden, maar de camera weet zich minder goed raad als die omstandigheden minder ideaal zijn. Het ontbreken van een draai- of kantelbaar scherm is jammer. De prijs van de camera maakt veel goed, want afgezet tegen de mogelijkheden en de aanwezigheid van de mooie zoomlens is deze Nikon gewoon erg vriendelijk geprijsd.

Allround Camera
Voordelig geprijsd
Geen kantelbaar scherm