Review: Nikon Coolpix L120

12 augustus 2011, 10:00

Nikons nieuwe Coolpix L120 is het ideale toestel voor de beginnende gemaksfotograaf. Die wil alles kunnen schieten, zonder zich in de camera te verdiepen.

Een groot zoombereik is voor deze doelgroep een eerste vereiste. De groothoek van de Nikon Coolpix L120 start al bij een weidse 25 mm. Goed voor interieurs, landschappen en straatfotografie. Na 21x optische zoom komt het objectief uit op – omgerekend naar kleinbeeld – een indrukwekkende 525 mm. Daarmee pak je net dat mooie vogeltje in die verre boom. Zoomen gaat op de traditionele Nikon-wijze met de ring om de ontspanknop.

Nieuw is een extra zoomknop aan de zijkant van het objectief, prettig tijdens het filmen.Geen bemoeienis met diafragma of sluitertijd is een tweede belangrijke feature. Je hebt een volautomatische stand en enkele motiefprogramma’s. Daarmee is de koek op. Geen diafragma- en sluitertijdvoorkeuze, laat staan een handmatige instelling. Voor de doelgroep ideaal: je verdwaalt niet hopeloos in moeilijke opties.

Histogram

Je kunt de belichting wel met een simpele druk op een knop twee stops compenseren. Makkelijk onder- en overbelichten dus. Wat mist, is een grafiek (histogram) om de belichting te inspecteren. Je moet afgaan op de indruk op het, overigens erg goede, lcd-scherm. De camera bezit een high speed optie, om met een maximale resolutie van 3 megapixels 15 bps te schieten. De bedoeling van deze functie is een reeks beelden maken en achteraf de beste kiezen. Je omzeilt daarmee de ontspanvertraging en je hebt meteen het juiste moment te pakken.

Zoomen gaat snel. Dat is handig tijdens het fotograferen, maar onder het filmen kan dat te abrupt werken. Daarom heeft Nikon tijdens het filmen heel slim de zoomfunctie een paar tandjes trager gezet. Om te filmen hoef je alleen maar de speciale filmknop in te drukken. Snel en handig. De autofocus van de Coolpix L120 is basic, maar snel en accuraat. Een handmatige scherpstelling ontbreekt helaas. De scherpte is over de hele linie goed, soms aan de randen wat minder. Onderaan de streep een gemakkelijk te bedienen no-nonsense camera voor een aantrekkelijke prijs.

Deze review is terug te vinden in Zoom 07 van 2011.

simpele bediening
beeldstabilisatie met sensorverschuiving