Review: Nikon Coolpix P600

20 mei 2014, 09:30

Superzooms zijn je ideale reisgenoot. Zonder te slepen met grote camera’s en veel zware objectieven zoom je in één keer van groothoek naar megatele!

Nikons Super Power zoom!

Niets is frustrerender dan met je groothoeklens op je spiegelreflex aan die mooie kust te staan en dan die prachtige zeearend daar ver van je vandaan op die rots te zien landen. Alleen met een megazoom zoals deze Nikon Coolpix P600 (die samen met zes andere compactcamera’s werd gelanceerd) ben je in staat om zonder problemen zowel een weids landschap als een piepklein detail in de verte vast te leggen. Zonder van objectief te moeten wisselen.

Optische nadelen

Dit soort monsterpowerzooms hebben vaak een paar optische nadelen. Ze worden vaak geplaagd door tonvormige vertekening in de groothoekstand en een nogal contrastloos beeld in het telegebied. Nikon heeft de vertekening in de uiterste groothoekstand softwarematig goed kunnen tackelen. Ook de chromatische aberratie die bij hoge contrasten vaak opspelen, worden redelijk goed onderdrukt. De jpgs die je maakt in het telebereik worden heel slim in contrast verhoogd, zodat die niet futloos op je geheugenkaart landen. In raw schieten is niet mogelijk.

Toch wel handig, 60x optische zoom. ISO 100 – F8 – 1/30 SEC.
Klein steuntje gezocht, opname zonder statief

Reflex

De Nikon Coolpix P600 lijkt van een afstandje op een reflex. En zo houd je hem ook vast. De forse handgreep is vooral van belang om de camera goed vast te houden als je stevig inzoomt. Terwijl je met je linkerhand tegelijkertijd het objectief ondersteunt. Het hoge resolutie scherm is op vele manieren draaibaar, ook handig voor de populaire selfies. Omschakelen van scherm naar elektronische zoeker gebeurt helaas niet automatisch maar met een knopje.

Beeldstabilisatie

Met zo’n enorm telebereik is een goede beeldstabilisatie noodzakelijk en gelukkig bezit de Nikon Coolpix P600 die ook. Hij zorgt ervoor dat je beeld op je display niet al heen en weer stuitert, zodra je de camera in het superzoombereik ergens op richt. Bij filmopnames dempt het systeem ongewenste bewegingen goed. Deze Coolpix probeert, en dat is uiteraard niet zonder reden, bij wat minder licht snel de iso-waardes te verhogen. Vooral bij opnames in het telebereik verminder je dan al snel bewogen opnames in je series.

Ruis

De camera presteert bij 100 iso uitstekend, maar laat bij de wat hogere gevoeligheden vooral in de onscherpte ruis toe. Door de gevoeligheid niet automatisch te laten bepalen maar zelf een lage iso-waarde in te stellen, omzeil je dat probleem. Door een steuntje te zoeken of een tafelstatiefje in te zetten, haal je dan bij wat minder licht het beste uit je teleopnames.

Op het gebied van snelheid scoort de Nikon Coolpix P600 wat wisselend. Met 7 beelden per seconde in de volle resolutie doet de P600 heel goed mee! De autofocus is in de groothoekstand snel en accuraat. In het telebereik wil de camera nog wel eens lang naar het juiste scherpstelpunt zoeken, vooral bij wat minder licht. Nikon heeft gelukkig deze Coolpix P600 voorzien van wifi. Niet alleen heel handig om op je vakantie je foto’s van je camera op je smartphone te krijgen. Maar ook om op een afstand je camera te bedienen.

60x optische zoom
ingebouwde wifi
draaibaar 3 inch scherm