Review: Nikon Coolpix P7800

3 december 2013, 16:24

Nikon ontwierp de high-end digicompact Coolpix P7800 voor fotografen die het maximale uit hun camera willen halen. John Verbruggen is zo’n fotograaf en nam deze dan ook een week mee op pad en deelt zijn ervaringen.

Ik kreeg de beschikking over de Nikon Coolpix P7800. Dé nieuwe topcompact van Nikon. De camera heeft een relatief grote sensor, met F2 een lichtsterk objectief en de mogelijkheid om in raw te fotograferen. Volgens het persbericht van Nikon is de P7800: “perfect voor beroepen waarin een draagbare camera van hoge kwaliteit een vereiste is zoals architecten of makelaars”. Als fotograaf van o.a. architectuur en landschap was ik natuurlijk erg benieuwd of deze camera daar aan beantwoordt. Ik voelde deze kleine krachtpatser dus eens stevig aan de tand.

Eerste indruk

Bij het uitpakken van de camera vind je behalve de camera een batterij met lader, een riem, lensdop en opvallend genoeg geen handleiding. Intuïtief zocht en vond ik die op internet. Eigenlijk heb ik die daarna niet geraadpleegd, omdat de bediening van de P7800 logisch en eenvoudig is. Echter als je alle opties wilt verkennen en alle mogelijkheden van deze camera wilt leren kennen heb je die handleiding wel nodig, denk ik. Onder vrijwel iedere stand van het grote keuzewiel is een andere menu terug te vinden. De camera heeft twee functieknoppen waar de gebruiker instellingen aan kan toekennen die hij vaak of snel nodig heeft. Ook heeft het keuzewiel nog drie modi die de gebruiker zelf kan inrichten.

De knoppen van deze camera zitten allemaal op een goede en logische plek. Alleen kon ik maar moeilijk wennen aan de draairichting van het wiel van de belichtingscompensatie en de knop om in en uit de zoomen. Van beide had ik precies de tegenovergestelde richting verwacht. Maar met nog wat langer gebruik was ik daar wel gewend aan geraakt. De draaiknoppen zijn voorzien van ribbels en zijn dus met niet al te dikke handschoenen ook nog goed te bedienen. Dus ook in de winter is deze camera prima te bedienen.
De meegeleverde CD bevat alleen de eenvoudige View NX2 software. Wie dus met RAW aan de slag wil, moet zelf op zoek naar passende software! Adobe heeft inmiddels een zogenaamde “release candidate”, een soort betaversie voor Lightroom en Camera Raw vrij gegeven, waar het raw-formaat van de P7800 aan toe is gevoegd. Dit betekent dat er snel een update komt, die dus ook daadwerkelijk in staat is de raw (nef)-bestanden van deze camera te bewerken. Bij het opslaan van RAW-bestanden moet je even geduld hebben, want het wegschrijven van de bestanden duurt even. Voor het fotograferen van onderwerpen als landschap en architectuur is dat niet echt een onoverkomelijk probleem. Wie voor snellere actie gaat, kiest waarschijnlijk toch voor het schieten in jpg of zoekt een snellere camera. Ik heb voor deze review uitsluitend in jpg gefotografeerd en daarbij steeds drie (een enkele keer vijf) opnamen gemaakt (0.0, -1.0, + 1.0). Met het wiel van de belichtingscompensatie kunt dit uiteraard nog verder aanpassen. Immers uitgebeten wit is in de bewerking van een jpg-bestand niet meer te repareren.

Fotograferen

Ik heb de camera stevig getest in allerlei omstandigheden. De camera weegt uiteraard wat meer dan een kleine compact camera, maar is prima om de nek te dragen tijdens lange wandelingen, zonder dat dit vervelend word. Als gebruiker van een spiegelreflex ben je al snel geneigd om met je oog door de zoeker te gaan kijken. Het formaat van zo’n de kleine elektronische zoeker valt dan wat tegen. Die zou ik zelf alleen in noodgevallen gebruiken. Dus heb ik me maar snel op het scherm gericht en dat is echt fantastisch! Het 3″ inch grote uitklapbare scherm is van een hele goede kwaliteit die ook met wat zonlicht nog prima te bekijken is. En anders kun je het scherm altijd nog anders draaien zodat de zon er minder hinderlijk op valt! Met de virtuele horizon en het regel van derden raster aan, vond ik het erg prettig fotograferen. Soms moet je even wiebelen met je camera om de groene streep (= horizon recht) op je scherm te krijgen. Voor wie de hele dag actief wil fotograferen en af en toe een filmpje wil maken, is een reserve batterij sterk aan te bevelen.
De camera is na een druk op de aan/uitknop snel klaar voor gebruik. De lens heeft een bereik dat overeenkomt met 28 – 200 mm bij een lichtsterkte van F/2.0 – 4.0. Met deze lichtsterkte en de vibratiereductie kun je zelfs met de laagst mogelijk ISO van 80 buiten zonder problemen veelal uit de hand fotograferen. Het kleinst mogelijke diafragma is F 8.
Optioneel kan er nog een gps-module, een afstandsbediening en een wifi-module op de camera aan worden gesloten.

Testfoto’s van de Nikon Coolpix P7800

1/125 SEC – F 2,8 – ISO 80 – 11 mm
Het uitklapscherm nodigt uit om vanuit extremere standpunten foto’s te maken. Met de rasterlijnen op het scherm zet je dan de verticale lijnen ook keurig recht.

1/320 SEC – F 4,5 – ISO 80 – 7,6 mm
Met het raster en de virtuele horizon kunnen dergelijke foto’s meteen netjes recht ‘in de camera’ gemaakt worden.

1/80 SEC – F 2,2 – ISO 80 – 6 mm
Prachtige kleuren in dit herfstbos. Recht uit de camera zonder correctie (Automatische witbalans warm).

1/25 SEC – F 2,0 – ISO 80 – 6 mm
Een interieurfoto in de IJsselsteinse bibliotheek. In dit lichte gebouw kan nog uit de hand gewerkt worden. In een wat donkerder gebouw zal men toch een beroep op een statief moeten doen of gebruik maken van hogere ISO-waarden.

1/25 SEC – F 2.0 – ISO 800
Deze foto is gemaakt met de scene mode Nacht en uit de hand. Door de hoge ISO verliest de foto wat scherpte, maar de camera rekent de ruis er heel behoorlijk uit. Waarschijnlijk levert deze mode met het gebruik van een statief nog wat scherpere resultaten op.

1/25 SEC – F 4,0 – ISO 80 – 37,4 mm
Met de lens flink in de tele-stand (175 mm omgerekend met 35 mm) en een groot diafragma is er een kleine scherptediepte te creëren.

Uitstekend uitklapbaar scherm