Review Nikon Coolpix P900

5 mei 2015, 09:24

Fotografen op vakantie zijn altijd op zoek naar de ideale reiscamera, het spreekwoordelijke schaap met de vijf poten. Nikon heeft met de Coolpix P900 geprobeerd die ideale reiscamera te ontwerpen en lijkt daar redelijk in geslaagd. Wij testen deze camera.

Compact en licht heeft onderweg natuurlijk de voorkeur. Plus een groot zoombereik, zodat je niet je hele reeks objectieven van groothoek tot supertele mee hoeft te sjouwen. Gps in de camera is ook fijn, zodat je achteraf op een kaart meteen kunt zien waar je dat landschap hebt geschoten. En wifi natuurlijk, zodat je jouw opnames meteen met je smartphone met de hele wereld kunt delen. Hadden we het al over beeldkwaliteit gehad? Nikon heeft met het ontwerp van de Coolpix P900 geprobeerd om die ideale reiscamera te ontwerpen, maar heeft het inderdaad die vijf poten?

Travel light?

Wie had gehoopt op een lichte en compacte Coolpix P900 komt bedrogen uit. Je kunt de omvang het beste vergelijken met een kleine dslr. Dat is natuurlijk niet zo gek met zo’n imposant zoombereik. Als je de camera met dat forse objectief goed wilt vasthouden, is een flinke handgreep onontbeerlijk. Een ingebouwde flitser en een hoog standpunt zijn nodig om het flitslicht over het objectief heen te tillen. Dat alles maakt de camera flink groter en forser. De camera heeft een heldere naar alle kanten draaibaar scherm. De elektronische zoeker is wat aan de donkere kant.

Megazoom

Met 83x optische zoom zet de Coolpix P900 in ieder geval een indrukwekkend zoombereik neer. Sterker nog: het is op dit moment de bridgecamera met het langste zoombereik. Je zoomt in ongeveer 4 seconden van een omgerekend 24 mm groothoek tot een imponerende 2000 mm megatele. In die uiterste telestand kun je een flinke volle maan beeldvullend fotograferen!

Zoomknop

Zoomen kun je met de traditionele zoomring rond de ontspanknop, maar ook met een speciale zoomknop aan de zijkant van het objectief. Omdat je dan tegelijkertijd met je linkerhand het objectief ondersteunt, verminder je meteen de kans op bewegingsonscherpte. Omdat het vogeltje met het objectief in de 2000mm-stand hebt zo je compositie uit vliegt, bezit de camera nog een ‘zoom-uit-zoom-in’ knop. Zodat je na het indrukken van deze terugkeerzoomknop je onderwerp weer snel in beeld kunt plaatsen. Reuze handig!

Waar ben ik?

Iedereen die trektochten maakt, vindt het heel erg fijn om achteraf nog eens op een kaart te zien waar je die prachtige opnames hebt geschoten. De gps van de Coolpix P900 is redelijk snel zodat de camera snel matcht met de satellieten.

Wifi

De wifi-functie van de camera werkt ook snel, maar de gratis Nikon-app heeft maar een paar basic functies. De belangrijkste is het downloaden van de gemaakte foto’s naar je smartphone, zodat je die op Facebook of Instagram kunt delen. Natuurlijk kun je ook op een afstand de camera bedienen, maar erg veel opties om het resultaat te beïnvloeden, heb je niet.

Kwaliteit

In de groothoekstand blijven de randen van het beeld achter. In het telebereik tekent het objectief wat zacht. De software in de camera corrigeert de vertekening over het zoombereik goed. De vijf stops-beeldstabilisatie zorgt ervoor dat je in het telebereik niet zo heel snel naar een statief hoeft te grijpen.

Pixel peepers

Onder aan de streep gaat het natuurlijk ook om de kwaliteit van de beelden die op de sd-kaart belanden. De relatief kleine sensor, het type 1/2,3 inch sensor dat in de meeste compactcamera’s te vinden is, presteert in combinatie met dat enorme zoombereik toch nog verassend. Vooral in de lage iso-waardes. Deze camera is zeker niet bedoeld voor de pixel peepers die op zoek zijn naar de allerhoogste scherpte of groot dynamisch bereik. Maar vooral voor fotografen die zowel een weids landschap willen schieten als dat piepkleine vogeltje in datzelfde landschap, zonder van objectief te moeten wisselen. Geen schaap met de vijf poten dus, maar zeker een goed uitgerust Zwitsers zakmes.

83x optische zoom
optisch gestabiliseerd objectief
wifi/nfc/gps