Review: Nikon Coolpix S32

1 april 2014, 11:00

Je krijgt spontaan een vette glimlach op je gezicht als je de felgekleurde Coolpix S32 in je handen houdt.

Heb je kinderen of misschien zelfs wel kleinkinderen, die fotograferen net zo waanzinnig leuk vinden als jij? En vrees je dat het objectief van je reflex na één struikelpartij van je koter in tweeën ligt? Dan is deze speciaal voor kinderen ontworpen Nikon Coolpix S32 waarschijnlijk een veilig idee.

Perspectief

Kinderen zijn dol op camera’s. Als ze eenmaal weten hoe het werkt, leggen ze zonder gêne hun eigen kinderwereld vast. Toen mijn zoon nog een kleine dreumes was, kreeg hij van mij een compact waarmee hij z’n wereld meteen vastlegde. Foto’s van de grote wereld vanaf 80 cm hoogte geven een prachtig dreumesperspectief. En de favoriete onderwerpen op de foto’s, zoals de zandbak, de priemende ogen van de grote boze leraar of de lege koektrommel geven je een onthullend inzicht in wat nou echt belangrijk is in de ogen van je kind. Zo krijg je een mooi digitaal visueel dagboek, wat je later extra dierbaar is.

Valbestendig

Het idee achter deze Nikon Coolpix S32 is dat je zonder problemen je kind met deze Coolpix alleen kan laten. Zo is hij stofdicht, handig in de zandbak, en waterdicht tot 10 meter diepte, wat weer fijn is in het zwembad. En mocht hij een keertje uit de knuistjes glippen, dan overleeft hij een val van anderhalve meter.

Vormgeving

De Coolpix is grappig symmetrisch vormgegeven. Boven het glas dat het objectief tegen water beschermt, zit in het midden de flitser. Boven op de camera vind je drie knoppen. Een verzonken aan-uitknop om de Nikon Coolpix S32 tot leven te wekken. Aan de rechterkant nog een knop om te fotograferen en links een knop met rode stip om video’s te schieten. Een kind kan hier de was doen.

Simpel

De interface aan de achterkant is bewust simpel gehouden. Met de vier knoppen links van het display stel je erg makkelijk de camera in zonder diep menu’s in te duiken. Het aantal instellingen is gelet op de doelgroep beperkt gehouden. Zo kun je wel instellen wat voor grappig geluidje je camera maakt als je een foto maakt, maar is de iso-waarde weer niet in te stellen. Dat gebeurt gewoon altijd volautomatisch.

Motiefprogramma’s

De Coolpix S32 heeft ook een aantal motiefprogramma’s waarvan de onderwater belichtingsmode vanwege de witbalans erg praktisch is. Maar de cartoon en softfocus mode zullen bij de kids beter scoren. Ook kun je als je dat wilt door de camera automatisch kleurige kaders rond de foto’s laten zetten.

Waterdicht

Waterdicht zijn is één, waterdicht houden is een tweede. Het is belangrijk om de camera na een plons in zee of na een modderballet goed schoon te spoelen en te laten drogen. En de dichtingen bij het klepje, als je die opent om de kaart te legen of de batterij op te laden, ook goed schoon te houden. De camera laat het je duidelijk zien als je de camera voor het eerst gebruikt. Wel een klusje om je kinderen uit handen te nemen, zeker als je de camera in topconditie wilt houden.

Scherp

De Nikon Coolpix S32 kiest heel veilig voor een korte sluitertijd en een open diafragma om de opnames scherp te houden. Door de kleine sensor is de scherptediepte in de foto’s al snel ruim voldoende. Het objectiefje dat voorzien is van een drievoudige optische zoom, presteert voor deze prijsklasse in het centrum verbazend goed. Aan de randen wordt het al gauw wat wolliger. Door de kleine sensor zie je in ook bij de lagere iso-waardes in de schaduwpartijen al snel wat ruis. Maar gezien de erg lage winkelprijs van 99 euro voor een aantrekkelijke waterdichte camera stap je daar snel overheen. Daarbij is het regelmatig legen van de geheugenkaart en genieten van de fotografische belevenissen van je (klein)kinderen natuurlijk onbetaalbaar.

hip vormgegeven
gemakkelijk te bedienen interface
robuust, water- en stofdicht