Review: Nikon Coolpix S9900

29 september 2015, 09:22

Wie graag zonder veel bagage reist, zal ook graag een lichte compact mee op vakantie willen nemen. Met een enorm zoombereik. En en zo klein dat hij niet in een tas hoeft maar gewoon in je broekzak past.

Compact

Deze Nikon Coolpix S9900 heeft veel meer in huis dan een compacte behuizing en een megazoom. Toch zijn dat wel de belangrijkste features die in het oog springen als je de camera in je handen neemt. In ruststand is de camera lekker compact en met 289 gram niet al te zwaar in je broekzak. De camera voelt, ondanks het relatief lichte gewicht, nergens plastic aan. De kleine grip is van stroef rubber zodat de camera lekker in je handen ligt. Als je op de ‘on’ knop drukt, schuift het objectief snel een flink stuk naar buiten naar de 25mm groothoekstand. En in twee seconden zoom je door naar de 750mm stand en dat is 30 keer optische zoom!

OIS

Het objectief heeft een uitstekende optische stabilisatie. En dat is niet alleen handig bij het bepalen van je compositie in het super telebereik. Of het maken van scherpe foto’s ondanks de soms niet zo vaste hand van de fotograaf. Ook bij het schieten van video’s zonder de hulp van een statief is een goede beeldstabilisatie onontbeerlijk, zeker bij de lange brandpuntsafstanden.

Youtube

De S9900 mist helaas een elektronische zoeker, maar heeft wel een naar alle kanten draaibaar scherm. Waardoor selfies maar ook hoge en lage standpunten voor je foto’s erg gemakkelijk te maken zijn. Ben je een vlogger, dan kun je het draaibare scherm daar uiteraard ook erg mooi voor gebruiken. Al je foto’s en video’s kun je erg snel met de rest van de wereld delen dankzij de ingebouwde wifi met nfc-functie. Je kunt niet alleen gemaakte foto’s downloaden naar je smartphone en ze daarna snel delen via de sociale media. Maar je kunt ook je iOS of Android smartphone gebruiken om op afstand je zoekerbeeld te bekijken en op het juiste moment af te drukken. Maar je kunt met de app natuurlijk ook in- en uit zoomen. Voor wereldreizigers is de ingebouwde GPS-functie ideaal. Zo kun je later tot op een paar meter nauwkeurig zien waar je toen die prachtige zonsondergang schoot.

Gebruik

Voor wie meer wil dan alleen maar een ‘point and shoot’ heeft de S9900 ook diafragma- en sluitertijdvoorkeuze beschikbaar. Maar ook totaal handmatige bediening is mogelijk. Door het controlewiel aan de bovenkant en de achterzijde is de camera makkelijk in te stellen. Omdat de camera helaas geen quickmenu heeft, zul je voor sommige zaken wat dieper de menu’s in moeten duiken.
Eigenlijk heeft de camera maar twee zwakke punten. De relatief kleine 1/2,3″ sensor waardoor ruis eerder de kop op steekt. En het niet zo lichtsterke objectief waardoor de camera eerder voor de wat hogere ISO-gevoeligheden kiest. Toch maken het enorme zoombereik, de goede beeldstabilisatie, de compacte behuizing, de wifi en gps mogelijkheden samen met de erg aantrekkelijke adviesprijs deze S9900 wel een heel aantrekkelijke reisgezel.

Mooi gebouwde, degelijk en compacte camera
25-750mm objectief met optische beeldstabilisatie, 30 keer optische zoom
PSAM belichtingmogelijkheden