Review: Nikon Z 7

15 januari 2019, 09:52

Met de Z 7 en Z 6 begint een nieuw hoofdstuk in de Nikon-geschiedenis: een spiegelloze fullframe-cameralijn. De grote lensvatting biedt ruimte om nieuwe (lichtsterke) objectieven te ontwikkelen. En dankzij een adapter kunnen Nikon-spiegelreflexobjectieven gewoon worden gebruikt.

Tot een half jaar geleden beheerste Sony de fullframe-systeemcameramarkt. Nu liggen de kaarten compleet anders, want onlangs hebben zowel Nikon, Canon als Panasonic spiegelloze concurrerende modellen gepresenteerd. De Z 7 is als eerste in de nieuwe lijn van cruciaal belang. Om met de deur in te huis vallen: de Z 7 is een erg fijne camera en Nikon lijkt geslaagd in zijn missie.

De fullframe-sensor telt 45,7 megapixel. Dit is het grootste verschil met de Z 6, die er 24,5 heeft. De Z 7 is dan ook het voorlopige topmodel, bedoeld voor (semi)professionele fotografen. Daarmee is dit een rechtstreekse concurrent van de Sony A7R III, die hetzelfde recept volgt. Ergonomisch gezien is het een knappe camera. Voor Nikon-fotografen voelt de Z 7 direct vertrouwd, hoewel het ontwerp helemaal nieuw is. Het design houdt het midden tussen de eigen spiegelreflexen en de spiegelloze camera’s van Sony. Knoppen, functies en elementen zitten waar je ze verwacht en de grip is erg goed. Ook gewicht en grootte kloppen. De beschikbare Z-lenzen zijn mooi in balans.

Verlengstuk van je oog

In de praktijk voelt de Z 7 bijna als een verlengstuk van je oog. De camera doet wat hij moet doen en voelt snel, wakker en klaar voor het zwaardere werk. De zoeker speelt daarbij een belangrijke rol: erg groot en helder met een hoge resolutie. Fijn is ook het kleine lcd-scherm bovenop, waarop je snel belangrijke instellingen kunt controleren. Het nieuwe autofocussysteem met 493 AF-punten heeft geen enkele moeite om snel en accuraat scherp te stellen.

De beelden die we met de Z 7 maakten, zijn zonder uitzondering fraai van detail, balans en kleuren. Qua beeldkwaliteit ontlopen de D850 en deze Z 7 elkaar niet veel, wat natuurlijk een compliment is. Het dynamisch bereik ligt op een erg hoog niveau en ook ruis kom je niet snel tegen. De ingebouwde vijfassige beeldstabilisatie werkt bij minder licht eveneens in je voordeel. Ook op videogebied is de Z 7 bij de tijd. De camera filmt in 4K-resolutie met 30p en levert 4:2:2 hdmi-output in 10-bit.

We verklapten het al: Nikon heeft met deze Z 7 een zeer indrukwekkende camera neergezet. Dat is knap, want dit marktsegment is compleet nieuw voor de Japanse fabrikant. Je zou kunnen zeggen dat de Z 7 een spiegelloze Nikon D850 is, waarbij je de fijne maatvoering, ingebouwde beeldstabilisatie en nieuwe grote lensvatting erbij krijgt. Daarnaast kan de Nikon-fotograaf z’n bestaande lenzenarsenaal blijven gebruiken.

sublieme beeldkwaliteit
fijne ergonomie
slechts één kaartslot