Review: Olympus OM-D E-M10

11 maart 2014, 09:00

Olympus zet naast de professionele E-M1 en de succesvolle E-M5, een instapper neer: de E-M10.

Een instapper? Iedereen die vaker een instapsysteemcamera in handen heeft gehad, zal die term niet zo gauw op de Olympus E-M10 plakken. Waar andere fabrikanten voor hun instappers een minimalistische gebruikersinterface en slechts enkele buttons ontwerpen, biedt Olympus de E-M10 met een meer dan complete interface aan. Compleet met programmeerbare functietoetsen en twee controlewielen! Alles wat je op een reflex vindt, vind je ook terug op deze E-M10.

De sensor in de Olympus E-M10 is bijna dezelfde als die in de Olympus E-M5, maar dan zonder anti-aliasfilter. Dat levert iets scherpere beelden op. De beeldprocessor komt van de E-M1, zodat de burstrate op een mooie 8 beelden per seconde uitkomt. De pixelhoeveelheid blijft op 16 megapixel steken. Dat is een verstandige keus van Olympus. Met de relatief kleine micro fourthirds sensor is dat anno 2014 wel het hoogst haalbare, met behoud van scherpte, detaillering en ruisniveau. Vergis je niet: 16 megapixel is echt genoeg voor een grote A3-afdruk.

Body

De metalen body is compact en heeft een retro look. Oerdegelijk voelt de kleine Olympus aan, ondanks z’n lage gewicht. De E-M10 is de eerste body uit de E-serie met ingebouwde flitser. Op het flitsschoentje kun je nog een externe flitser schuiven om bijvoorbeeld via het plafond te bouncen. Omdat de kleine body vol zit met knopje en wieltjes, zijn de buttons nogal klein. Soms zitten ze erg op elkaar of een beetje verstopt. Dan is het als je wat grote handen hebt, soms even zoeken.

Zoeker

De camera heeft een grote, heldere en snelle elektronische zoeker. Hij schakelt automatisch om als je je oog naar de zoeker brengt. Aan de achterzijde bevindt zich ook het 3 inch aanraakscherm dat 135 graden beperkt kantelbaar is. Het aanraakscherm werkt snel en nauwkeurig als je de plek wilt bepalen waar de camera moet scherpstellen of wilt afdrukken. Maar gek genoeg werkt het aanraakscherm weer niet bij sommige delen van het menu.

Autofocus

De contrast autofocus is snel en betrouwbaar, ook bij minder licht. Als je zelf graag handmatig scherpstelt, is focuspeaking een handige optie. Zodra je onderwerp scherp is, glinstert het in beeld. Handig ook voor heel oude objectieven waarmee je alleen maar handmatig kunt scherpstellen.

Kit

De E-M10 wordt in twee kits aangeboden. De 14-42MM II R kitlens gaat al een tijdje mee en is 100 euro goedkoper dan de spiksplinternieuwe 14-42mm EZ pancakelens. Die laatste is een gemotoriseerde zoomlens die in ingetrokken stand weinig ruimte inneemt.

Elektrische zoom

Zo’n elektronische zoom is handig voor film, omdat je zoombewegingen dan erg soepel verlopen. Ook als je de camera met je smartphone bedient, kun je gewoon van een afstand in- en uitzoomen. Gelukkig kun je de snelheid van het in- en uitzoomen voor fotograferen en filmen apart in het menu instellen. Boterzacht inzoomen bij een film en gewoon snel als je wilt fotograferen. Het kan allemaal.

Aantrekkelijk

De getweakte sensor laat in combinatie met de goede beeldprocessor tot iso 1600 nog prima beelden zien. Dat maakt de camera, vooral in de kit met de nieuwe 14-42mm EZ pancake zoomlens, voor veel liefhebbers een erg aantrekkelijk aanbod.

compacte metalen body
135 graden kantelbaar aanraakscherm
ingebouwde wifi