Review: Olympus OM-D E-M5

15 mei 2012, 10:00

Retro is hot. Dus heeft Olympus na veertig jaar het tijdloze design van de analoge OM-reflexlijn weer uit de kast gehaald. Een retro jasje voor de nieuwe systeemcamera Olympus OM-D E-M5.

Olympus boekt successen met haar PEN systeemcamera’s: kleine compacte camera’s met verwisselbare objectieven. Met de nieuwe OM-D camera mikt Olympus op de fotograaf die wat hogere eisen stelt. Bovenop de body zitten twee instelwielen. Zo kun je snel en comfortabel diafragma en sluitertijd aanpassen zonder je oog van de zoeker te halen. De instelwielen zijn net als de twee functietoetsen door de fotograaf grotendeels zelf te tweaken. Vooral gevorderde fotografen en professionals hebben daar behoefte aan. De body is gemaakt van een magnesiumlegering en is stof- en spatwaterdicht. Systeemcamera’s hebben geen spiegel en moeten dus gebruikmaken van een elektronische zoeker of liveview achterop de body. Olympus OM-D E-M5 heeft gelukkig beide: een erg helder kantelbaar 3 inch oled touchscreenscherm én een elektronische zoeker met hoge resolutie. Toch vinden wij een goede optische zoeker, ondanks de verbeterde kwaliteit van de huidige elektronische zoekers, net even wat fijner, scherper, directer en helderder.

Over het retrodesign waren de meningen in het testlab verdeeld. De een keek stapelverliefd, terwijl een ander niets van de ophef begeep. Olympus heeft gelukkig verder gedacht dan het design en een praktisch accessoire als een batterijgrip ontwikkeld. Zo kun je langer fotograferen. En je krijgt er ook nog eens een dikkere handgreep, extra functietoetsen en een ontspanknop bij. De EM-5 heeft een compleet nieuwe sensor en daarmee een ruimer contrastbereik. Ook de beeldprocessor en de autofocus kregen een upgrade. Daardoor reageert de camera tijdens zowel het fotograferen als filmen sneller dan de topmodellen van de PEN-serie. De artfilters zijn ook beter te gebruiken.De ruisniveaus zijn voor de relatief kleine sensor bij lage iso-waarden prima te noemen. Bij de hogere gevoeligheden scoort de camera iets minder dan de concurrenten met grotere sensor. Compactheid heeft dan toch haar prijs. De vernieuwde ingebouwde vijfassige beeldstabilisatie doet goed haar werk. Welk micro four thirds objectief je er ook opschroeft, je krijgt minder snel bewogen opnamen of schokkerige videobeelden.

4bps burstmode in hoogste resolutie met autofocus
ingebouwd vijfassig sensor beeldstablisatiesysteem
elektronische zoeker met hoge resolutie