Review: Olympus PEN E-PL7

15 maart 2016, 09:07

De Olympus PEN E-PL7 is de laatste uit de serie van handzame systeemcamera’s voor beginnende fotografen. Wat schuilt er achter dat gestileerde uiterlijk?

Elegant

De Olympus PEN E-PL7 is een systeemcamera met verwisselbare objectieven. Een serieuze camera met veel mogelijkheden, zowel optisch als functioneel. Olympus laat met de styling van de camera, vooral in de witte uitvoering, het meer een elegante mode accessoire zijn. Olympus prijst de PL7 ook als zodanig aan op hun website. Toch kan de camera veel meer. Aan de binnenkant is de camera voorzien van dezelfde techniek die je ook in de Olympus OM-D E-M10 vindt. Dezelfde 16 megapixel sensor, 3 assige sensor beeldstabilisatie, autofocus en beeldprocessor. Niet alleen beauty dus, maar ook de brains. Lees hier nog meer voordelen van systeemcamera’s.

Betere controle

Vergeleken met de Olympus PEN PL5 (review) krijgt de camera er nog een paar aantrekkelijke verbeteringen bij. Zo kreeg de PL7 een verbeterde sluiter. Ook heeft de Olympus PEN PL7 een controlewiel aan de bovenkant van de camera gekregen zodat aanpassingen van je diafragma of sluitertijd makkelijker te realiseren zijn. De PL5 had daarvoor een smalle kleine ring aan de achterkant van de camera. Waardoor je onbedoeld wel eens een verkeerde instelling te pakken had als je duim op de ring rustte.

Selfie

Olympus focust met het kantelbare scherm erg op de selfie mogelijkheden van de camera. Olympus laat de PL7 het scherm naar de onderkant klappen waarna je als je de camera bedient je vingers het scherm niet blokkeren. Uiteraard schakelt de camera ook meteen gezichtsherkenning in zodat je selfie’s automatisch scherp zijn. Als je alleen maar handheld selfie’s maakt is deze oplossing een erg praktische. Wil je de PL7 op een statief, tafel of muurtje zetten dan kun je het scherm helaas niet naar beneden omklappen. Dan zul je met de Olympus app je smartphone met de PL7 moeten verbinden om te zien hoe je selfie’s er uit komen te zien. En uiteraard via wifi afdrukken.

De PL7

Alle Pen PL varianten bieden een vereenvoudigde knoppen interface waardoor ongeoefende fotografen niet zo snel verdwalen. Toch kun je veel meer uit de Olympus PEN PL7 halen door de P stand en de Art filters te laten voor wat ze zijn, en de diafragma of sluitertijdvoorkeuze te kiezen. Soms kan de menustructuur van de camera wat verwarrend en de informatie op het display wat intimiderend zijn. Waardoor de leercurve van de camera als je de diepte in zou willen duiken wat langer is.

Stijlvol design
Kantelbaar aanraakscherm
Ingebouwde wifi mogelijkheid