Review: Olympus Stylus Tough TG-3

5 augustus 2014, 09:50

Er zijn 1001 momenten denkbaar dat je dolgraag een foto wilt maken, maar je dure reflex toch liever veilig in je cameratas laat. De onverwoestbare Olympus Stylus TG-3 bevrijdt je van alle zorgen.

Hij kan met je mee tijdens fotogenieke zomerhoosbuien, maar ook naar het strand, tijdens de wintersport of avontuurlijke bergbeklimmingen. Om over de momenten dat je aan het snorkelen bent en heel graag die tropische vissen zou willen fotograferen maar te zwijgen. Tijdens die momenten zijn je reflex noch je smartphone ideaal fotogereedschap.

Stevig

Olympus maakt al jaren de populaire Tough-reeks. Deze camera komt als opvolger van de Olympus TG-2. Camera’s die tegen een flink stootje kunnen en waarmee je niet alleen tijdens vakanties maar ook als aannemer in de bouw je dagelijkse opnames kunt maken. Zonder dat jij je maar één seconde druk hoeft te maken dat je camera tijdens de opnames het loodje legt.

Pluspunten

Deze Olympus TG-3 onderscheidt zich op een aantal punten van de concurrentie. Het belangrijkste is de lichtsterkte in de groothoekstand. Met F 2,0 kun je daarmee ook met weinig licht, zoals onder water, toch nog gewoon blijven fotograferen zonder meteen je iso op te schroeven. In de telestand is het optisch gestabiliseerde objectief met F 4,9 helaas wat minder gevoelig. De minimale focusstand van 1 cm in het hele zoombereik maakt de camera tot de ideale macro compactcamera in het veld, ook als het stroomt van de regen.

Extra’s

De optie focus stacking doet daar nog een schepje bovenop. De camera maakt dan meerdere opnames met een verschillend scherpstelpunt en combineert die automatisch tot één foto met een extra groot scherptedieptebereik. Helaas doet die dat alleen in een resolutie van 8 megapixel. Zelf de tot wel 30 stuks en in de volledige 16 megapixel resolutie automatisch geschoten focus stacking-opnames stitchen met je eigen beproefde software kan natuurlijk ook gewoon.

Timelapse

De Olympus TG-3 heeft ook een ingebouwde timelapse mogelijkheid, waarmee je automatisch met een zelf in te stellen interval automatisch een aantal opnames kunt maken die je daarna samenvoegt tot een filmpje. Helaas nog wel met een limiet van 99 opnames, maar leuk genoeg voor een mooi kort filmpje van een zonsondergang of het overtrekken van een tropische regenbui.

Connected

Dankzij wifi kun je niet alleen zonder de camera te openen je opnames naar je tablet of smartphone downloaden, je kunt de camera ook van een afstand bedienen. Dat in combinatie met de waterdichte behuizing maakt heel speciale opnames mogelijk. Zoals opnames buiten in de stromende regen, terwijl je zelf comfortabel warm en droog binnen met je smartphone op het juiste moment afdrukt.

Klepjes

De zwakke plek van een all weather camera blijven de klepjes die de camera waterdicht afsluiten. Die moet je elke keer als je ‘m opent om de batterij op te laden weer goed schoonmaken, zodat er geen vuil of zand tussenkomt. Zo voorkom je water in de camera. De Olympus TG-3 heeft twee van die klepjes. Misschien dat een volgende versie de mogelijkheid tot draadloos opladen biedt.

Kracht

De lichtsterke TG-3 levert voor een compact redelijk scherpe beelden af, al ligt daar niet zijn grootste kracht. Vooral door de vrij behoorlijke ruisonderdrukking landen de opnames niet altijd heel gedetailleerd op je geheugenkaart. Maar het feit dat je voortaan altijd en overal je opnames kunt maken zonder maar één seconde te vrezen voor de gezondheid van je camera, maakt deze Olympus TG-3 tot een ideaal reis- en fotomaatje.

lichtsterk in groothoekstand
waterdicht 15 meter, valbestendig 2 meter, belastbaar tot 100 kilo, vorstbestendig tot -10 Celsius
vorstbestendig tot -10 Celsius