Review: Olympus SZ-31 MR

14 augustus 2012, 10:00

Olympus weet wat vakantievierders nodig hebben. Een goede beeldkwaliteit in een lekkere compacte camera. De compacte Olympus SZ-31MR is ook nog eens voorzien van een objectief met enorm zoombereik.

De Olympus SZ-31MR heeft een weldadig zoombereik dat omgerekend naar klein-beeld loopt van een 25 mm groothoek tot een indrukwekkende 600 mm tele. Dat is van een weidse landschapsfoto tot een extreme close-up van dat mooie vogeltje in die boom. Gelukkig is de camera voorzien van een opti-sche beeldstabilisatie, die vooral in de telestand helpt bewogen foto’s te voorkomen. Zo’n ultra megazoom voor zo’n klein prijsje heeft natuurlijk wel wat consequenties voor de beeldkwaliteit. Aan de randen en hoeken van je foto’s loopt de scherpte iets terug.

Autofocus
De SZ-31MR is voorzien van een verbeterde autofocus en beeldprocessor. Die extra rekenkracht komt duidelijk van pas bij de functie Multi Recording. Tijdens het filmen in full hd kun je eventueel tussendoor gewoon nog foto’s maken. En wel in de volle 16 megapixel resolutie. Het touch-screen van de camera is voorzien van 920.000 pixels. Een aanzienlijke verbetering: zijn voorganger moest het met de helft van het aantal pixels doen. Scherper en helderder dus. Met een klik op het scherm bepaal je het scherpstelpunt, erg handig. De autofocus is bij goede lichtomstandigheden snel en trefzeker. Bij minder licht zoekt de camera wat vaker naar de ideale focus, vooral in het minder lichtsterke telebereik. De camera mist een extra elektronische zoeker om op terug te vallen bij veel zon. De Live Guide op de camera is vooral voor beginners een handige feature. Zo kun je zonder moeilijk in menu’s te duiken de helderheid, warmte of kleurintensiteit van je foto veranderen. Je ziet al wat er gebeurt voordat je je opname hebt gemaakt. Dat gebeurt ook als je één van de twaalf magische filters selecteert voor grappige of indrukwekkende beeldeffecten. En wie graag zonder botox na een lange nacht stappen toch mooi en stralend op de foto wil, gebruikt het Olympus Beauty Fix filter. Na het schieten van een portret poetst de camera rimpels en oneffenheden weg en schrijft de SZ-31MR zowel de onbewerkte als de geretoucheerde foto weg naar de geheugenkaart.

24x optische zoom
touchscreen
compacte behuizing