Review: Olympus Tough TG-2

16 april 2013, 09:54

Fotograferen doe je niet alleen bij mooi zonnig weer. Olympus bedacht de Tough TG-2 voor de fotograaf die zich niet laat weerhouden door een spatje regen. Hup, naar buiten!

E r zijn ontelbaar veel momenten in je leven waar je achteraf zo graag een foto van had willen maken: die striemende zandstorm in de woestijn of het snorkelen in dat heerlijke tropische water. Maar je camera bleef steeds veilig in je tas. Want kou, stof en water zijn gezworen vijanden van een camera, behalve voor deze Olympus Tough TG-2. Hij blijft het doen bij een diepte van vijftien meter en een vrieskou van min 10 °C. Je kunt hem van twee meter laten vallen en er zonder problemen per ongeluk op gaan zitten. Dat maakt de camera bijzonder geschikt voor sporters, buitenmensen, backpackers en snorkelaars. Reizigers zullen de gps geweldig vinden, omdat je daarmee achteraf precies kunt zien waar de foto’s geschoten zijn.

Optische kwaliteiten
We hebben eerder all-weather camera’s getest en waren toen niet bijster onder de indruk. De camera’s moeten zulke extreme omstandigheden doorstaan dat de optische kwaliteiten ondergeschikt zijn aan de robuuste bouwkwaliteit. Met de Tough TG serie slaat Olympus een iets andere weg in. Deze camera heeft een bijzonder lichtsterk objectief. In de groothoekstand van het objectief is het grootste zelfs diafragma F 2. Bij minder licht, zoals onder water, hoef je dan niet te kiezen voor hoge iso-waarden en heb je minder last van ruis. De body geeft een supersolide indruk. Wel zijn er wat kritiekpuntjes op het ontwerp. Zo zouden de bedieningsknoppen met contrasterende kleuren beter herkenbaar zijn. Verder zal een andere plek van de microfoon het videogeluid ten goede komen. Bij de eerste testvideo’s blokkeerden we namelijk met onze linkerhand het geluid.

Het belangrijkste verschil met voorganger TG-1 is dat je vijf meter dieper onder water kan. Verder kun je met de toegevoegde diafragmavoorkeuze optimaal de creatieve mogelijkheden van het lichtsterke objectiefje benutten. Je kunt de specs verder opkrikken met een onderwaterbehuizing tot 45 meter diepte. Of een tele- of groothoekvoorzetobjectief monteren voor een andere beeldhoek. Maar ook zonder die extra’s is deze Olympus TG-2 de robuustste all weather camera met de beste specs van dit moment.

lichtsterk F 2,0 objectief
schokbestendig tot 2 meter hoogte
waterdicht tot 15 meter diepte