in

Review – Panasonic Leica DG Vario-Summilux 25-50mm F1.7 ASPH

Bij al het fullframe-geweld van de laatste jaren wordt weleens vergeten dat Panasonic nog altijd een mooie lijn met Micro Four Thirds-producten aanbiedt. Met de introductie van de herziene GH5 én van deze lichtsterke ‘portretzoom’ wordt dat nog eens duidelijk gemaakt.

Tussen deze MFT-lenzen, die vaak samen met Leica ontwikkeld zijn, zitten veel pareltjes. Waaronder deze nieuwe Leica DG Vario-Summilux 25-50mm F1.7 ASPH. Dit is de grote broer van het al bestaande 10-25mm-zoomobjectief, waarop het bereik van 25 tot 50 mm (50 tot 100 mm omgerekend naar fullframe) prachtig aansluit. Als je beide lenzen naast elkaar zet, valt op dat ze er identiek uitzien. Alles heeft eenzelfde ontwerp, maar ook alle bedieningselementen zitten op dezelfde plek, van diafragmaring tot scherpstelring. Met een reden, want daardoor zijn de objectieven snel en eenvoudig verwisselbaar als je aan het filmen bent in een ‘rig’. Dat zegt ook iets over de doelgroep. Het is waarschijnlijk een lens die veel gebruikt gaat worden voor filmen met bijvoorbeeld een GH5, de nieuwe GH5M2 of de toekomstige GH6.

Verder heeft ook deze lens een constante maximale lensopening van F 1,7. Op het eerste gezicht doet het zoombereik misschien vreemd aan, maar als je weet dat er al een even lichtsterk 10-25mm-objectief bestaat, is dat helemaal niet zo gek. Daarnaast geeft dit bereik je in combinatie met de lichtsterkte veel mogelijkheden bij schaars licht. En natuurlijk is zo’n lichtsterk objectief ook uitstekend inzetbaar om onscherpe achter- en voorgronden te creëren.

Prettig in het gebruik

In de praktijk is deze lens, net als de 10-25mm-versie, erg prettig in het gebruik. De gebruikte materialen zijn van hoge kwaliteit en alles draait en werkt soepel. Daarnaast is de maatvoering mooi in balans met de body van de GH5(M2). Ook de handmatige scherpstelling werkt erg prettig. Die schakel je eenvoudig in door de scherpstelring naar achteren te klikken. Handmatig scherpstellen gaat soepel, met een fijne slag, en daarnaast word je geholpen door de ‘focus peaking’ in de camera. Ook de autofocus werkt mooi accuraat en bovendien snel en stil.

De resultaten zijn prachtig scherp en hebben een fraaie neutrale tekening, die mooi overeenkomt met die van het 10-25mm-objectief. Je kunt ze ook daardoor echt als ‘set’ gebruiken. Verder kun je door de grote maximale lensopening mooi spelen met scherpte en onscherpte. De lange(re) brandpuntsafstanden en korte minimale instelafstand geven je extra mogelijkheid om onderwerpen te isoleren. 

Conclusie

Ook deze 25-50mm F1.7 van Panasonic/Leica is een erg fraaie lens, waarmee je prima onderscheidend beeld kunt maken in de vorm van zowel foto’s als video’s. Het objectief is uitstekend gebouwd, biedt een mooie optische kwaliteit en complementeert het 10-25mm-objectief naadloos. Ondanks de stevige prijs een aanrader.

Review – Panasonic Lumix GH5 M2

Tamron 18-300mm F/3.5-6.3 Di III-A VC VXD