Review: Panasonic Lumix DMC-FZ200

4 december 2012, 09:10

De Panasonic Lumix FZ200 heeft als troef een door Leica ontworpen zoomobjectief, dat van groothoek tot telestand lichtsterk is.

Lichtsterke zoom

Panasonic werkt al een tijdje samen met het gerenommeerde merk Leica. Leica tekent voor het ontwerp van bijna alle objectieven in Panasonic-camera’s. Bij deze Lumix FZ200 geeft ze de camera een optische troef die bijna iedere cameraliefhebber zal aanspreken: een erg lichtsterke 24x vergrotende optisch gestabiliseerde zoom.

Nu zijn er meer lichtsterke compactcamera’s. Maar de meeste beginnen lichtsterk in het groothoekbereik en leveren flink in als je inzoomt. Terwijl je juist in het telebereik extra lichtsterkte goed kunt gebruiken. Bij deze FZ200 blijft de lichtsterkte van de groothoekstand van – naar kleinbeeld omgerekend – 25 mm tot de telestand van 600 mm continu een heldere F 2,8. Daarmee kun je bij slecht licht toch foto’s blijven maken. Maar je kunt vooral ook door het open diafragma een mooie onscherpe achtergrond creëren. Daardoor spat een straatportret geschoten in de uiterste telestand van het scherm. In- en uitzoomen met het objectief kan overigens niet alleen met de traditionele ring om de ontspanknop. Aan de linkerkant van het objectief bevindt zich nog heel handig een schakelaar waarmee je hetzelfde kunt. In- en uitzoomen gaat helaas langzaam en de motor produceert iets te veel lawaai. Dat is vervelend tijdens het filmen. Eventueel kun je met een externe microfoon het audiogedeelte net dat stukje extra geven.

Scherm

De camera heeft meer om de liefhebbers tevreden te houden. Een mooi kantelbaar scherm bijvoorbeeld waardoor je heel gemakkelijk een laag of hoog standpunt kunt innemen. De elektronische zoeker met hoge resolutie is erg handig als je door veel zonlicht het scherm achterop de camera niet goed kunt bekijken. De camera kan in jpg en in raw schieten. Met liefst drie programmeerbare functietoetsen kun je de bediening van de camera naar je eigen hand zetten. De camera zet in de lage isowaarden heel goede optische resultaten neer. Bij de echt hogere gevoeligheden gooit beeldruis wat roet in het eten en verliezen de opnamen soms detaillering. De introductieprijs is ondanks de mogelijkheden van de camera wat aan de stevige kant.

lichtsterk (F 2,8) objectief in het hele zoombereik
24x optische zoom
raw en jpg