Review: Panasonic Lumix DMC-G3

23 augustus 2011, 10:00

Panasonic blijft de succesvolle Lumix G lijn uitbreiden. De afgelopen maanden werden twee nieuwe Lumix G modellen uitgebracht. De hier geteste Lumix DMC-G3 komt niet zoals verwacht in plaats van de bestaande Lumix G2. Beide camera’s blijven gewoon naast elkaar in de schappen liggen.

De G3 heeft net als alle Micro 4/3 camera’s een body zonder spiegel en een verwisselbaar lenssysteem. Zijn compactheid maakt hem tot een ideale reisgenoot op vakanties. De G3 heeft een fonkelnieuwe 16 megapixel Micro 4/3 LiveMos sensor aan boord. Ondanks de hogere resolutie in megapixels werd de burstrate fors verhoogd naar vier beelden per seconde en bleef de ruis in de hogere iso-waarden redelijk binnen de perken. Dat is knap. Toch blijft de randscherpte wat achter bij weinig licht en hoge iso-waarden in vergelijking met reflexen. Dat heeft alles te maken met de kleinere sensor van systeemcamera’s.

Het heldere en scherpe scherm is naar alle kanten draaibaar. Perfect voor opnamen met een heel laag of een heel hoog standpunt. Maar ook bij zelfportretten kun je dankzij het naar voren draaibare scherm de compositie heel goed beoordelen. Het scherm is vooral ook een interactief touchscreen. Van alles kan ermee: van het menu instellen tot scherpstellen en zelfs afdrukken. Het touchscreensysteem werkt intuïtief, snel en precies. Maar wie niet zo van touchscreens houdt, kan ook gewoon de menuknoppen achter op de body gebruiken om de camera in te stellen. Best of both worlds dus. Het touchscreen geeft de autofocus een extra dimensie. Als je op het deel van het lcd-scherm drukt dat je scherp wilt, zoomt de camera op het display in en stelt razendsnel scherp op dat deel van je compositie. Je kunt ook voor 3D tracking kiezen. Dan blijft de camera dat stuk van je beeld, ook als je de compositie wijzigt, steeds scherp in beeld houden. De autofocus is bijzonder snel, zowel bij foto als film. Filmen doet de camera in full hd, vloeiend en met een snelle autofocus en mooi stereogeluid van de interne microfoon.

hd filmen in full hd-formaat
beeldkwaliteit in raw
hdmi-aansluiting