Review: Panasonic Lumix DMC-GF5

19 juni 2012, 10:00

Panasonic maakt al jaren een succesvolle serie Micro Four Thirds systeemcamera’s. De Panasonic Lumix DMC-GF5 is de nieuwste telg in de familie.

Deze camera volgt de Lumix GF3 op. Bijgelovig als veel Japanners zijn, sloegen ze versie vier (GF4) over. Het cijfer 4 brengt volgens hen ongeluk. Panasonic richt zich met deze Micro Four Thirds camera op de groeiende groep compactcamerabezitters die extra scherpte verlangen, maar geen zware reflex willen meezeulen. De veel kleinere systeemcamera is dan een slim alternatief. Met de verwisselbare objectieven en een relatief grote sensor komen kwaliteit en creativiteit binnen handbereik. De GF5 kreeg een rubberen grip op de elegante body, waardoor de camera veel beter is vast te houden. Het aantal megapixel bleef op 12 staan, meer dan genoeg voor normaal snapshotgebruik. Een ander type sensor zorgt samen met een nieuwe beeldprocessor voor beduidend minder ruis en meer scherpte bij de hogere gevoeligheden. Dat zien we graag.

Motief

Naast de bekende belichtingsmethodes herbergt de GF5 nog 23 motiefprogramma’s en 14 creatieve filters. Handig: de camera laat gewoon op het scherm zien wat de programma’s doen en hoe je ze het beste kunt gebruiken. Bij de creatieve filters kun je ook nog eens de instellingen voor kleurgebruik, helderheid of intensiteit zelf finetunen. Dat kan heel simpel op het touchscreen of via de menuknop. Ben je zelf nogal een traditionele fotograaf, dan kun je met de GF5 ook gewoon in raw fotograferen en met Photoshop de allerbeste kwaliteit uit je opnamen persen. De autofocus van de GF5 is snel, voor een systeemcamera razendsnel. Het touchschreen van de GF5 reageert helaas soms wat minder overtuigend. Dan is een tweede druk op het scherm soms nodig om de camera te laten reageren. Als absolute beginner kun je de Panasonic GF5 in de automatische mode gebruiken. Je wordt dan niet lastiggevallen met moeilijke vragen; je hoeft alleen maar op de ontspanknop te drukken. Als je wat verder bent, kun je de camera helemaal zelf tweaken en handmatig optimaal instellen.

O.I.S. optisch beeldstabilisatiesysteem in kitlens
mooi 3 inch tft-touchscreen
stereomicrofoon voor video