Review: Panasonic Lumix DMC-GM1

25 november 2013, 17:00

Panasonic heeft het uitgebreide systeemcamera assortiment uitgebreid met de nieuwe Panasonic Lumix DMC-GM1. Een ultracompacte camera met grote prestaties. Chris Schoonens neemt de proef op de som.

Retro

Ik had geen idee hoe de camera eruit zag en ik was daarom ook blij verrast toen ik de Panasonic Lumix DMC-GM1 uitpakte en er een moderne, compacte en retro-style camera uitkwam. De camera is klein, alhoewel de dikte wel wordt vergroot als je de lens ontgrendeld. Het is even wennen, maar als je eenmaal een goede houvast hebt gevonden, raak je die ook niet meer kwijt. Bijgeleverd zat ook een optionele handgrip die je onderaan de camera kon schroeven. Als het handvat er eenmaal opzit, kun je geen statief meer gebruiken. Om de laatste reden heb ik het handvat nauwelijks gebruikt. Het uiterlijk van de camera, retro, spreekt mij persoonlijk erg aan. De Panasonic Lumix DMC-GM1 is in verschillende kleurschakeringen leverbaar.

Bediening

Bij het ontbreken van een optische of elektronische zoeker, moet het beeldscherm natuurlijk van hoge kwaliteit zijn. Gelukkig is dit het geval, het beeldscherm was namelijk haarscherp en het kon vanuit alle hoeken bekeken worden. De knoppen op het toestel zijn namelijk over het algemeen erg bereikbaar, maar het meest prominente besturingselement is het touchscreen. Het beeldscherm reageerde erg intuïtief, en het is te merken dat de software die op de camera is geïnstalleerd, voor zowel gebruik met knoppen als gebruik van het touchscreen geoptimaliseerd was. Met een dergelijk scherm, had ik het erg gewaardeerd als dit scherm kantelbaar was geweest. Dit is helaas niet het geval, waardoor fotograferen laag bij de grond of hoog in de lucht lastig is. Het scrollen (bijvoorbeeld bij het kiezen van de sluitertijd of het diafragma) verliep nogal moeizaam. Voor dergelijke instellingen gebruik ik dan ook liever het draaiwieltje aan de achterkant van de camera.

Autofocus

Naast de bouw van de Panasonic Lumix DMC-GM1 en de bediening ervan, zijn uiteraard de prestaties erg belangrijk. Waar ik het meest over te spreken ben, is de autofocus. Deze is niet alleen heel snel, maar ook nog eens enorm stil. De autofocus is nauwelijks ‘aan het pompen’, oftewel zoeken naar de goede scherpstelafstand. De software maakt het makkelijk om snel, maar ook heel nauwkeurig te focussen. Zo zit er bijvoorbeeld een ’tracking-AF’-functie op, die het onderwerp waarop je scherp stelt, continu in focus houdt. Voor het nog preciezere werk zit er op de camera het zogenaamde ‘focus-peeking’ ingebouwd. Deze werkt als een soort vergrootglas, waardoor je duidelijk kunt zien of het onderwerp dat je scherp wilt hebben, wel degelijk scherp is. De autofocus werkt daarnaast ook erg goed bij filmen.

De autofocus werkt erg snel, en is daardoor erg handig bij het fotograferen van bijvoorbeeld dieren.

Filmen en weinig licht

Ook op andere vlakken bij het filmen presteert de Panasonic Lumix DMC-GM1 zeker niet slecht. Zo is het beeld erg stabiel door de beeldstabilisatie, die is ingebouwd in de lens, en valt het geluid van de stereomicrofonen zeker niet tegen. De Panasonic Lumix DMC-GM1 is een ‘micro-four-thirds-camera met de hierbij behorende 16 megapixel. De beeldkwaliteit van de camera is uitstekend. De ISO-prestaties zijn wel aan de goede kant, maar vallen, ten opzichte van de andere kwaliteiten van de camera een beetje tegen. Zo is ISO-1600 nog bruikbaar, maar wordt het beeld vanaf ISO-3200 toch wel erg zacht.

Deze foto is genomen bij ISO 3200.

De lens

Bij de Panasonic Lumix DMC-GM1 is ook een nieuwe kitlens geintroduceerd. Deze lens kreeg ik ook mee. De 12-32mm F3.5-5.6 (24-64mm equivalent) is een fijne en snelle lens met, zoals al benoemd, de MEGA OIS beeldstabilisatie. De lens is erg klein als deze volledig is ingeklapt. Het draaien van de zoomring verliep soms redelijk stroef, maar hierdoor voelde de camera toch stevig gebouwd aan.

Creatief, maar tegen welke prijs?

Het is te merken dat de Panasonic Lumix DMC-GM1 gebouwd is voor de creatieve fotograaf. Zo heeft deze camera maar liefst 22 creatieve filters, die heel erg goed en makkelijk in gebruik zijn. Zo vond ik het miniatuureffect erg leuk, maar ook de verschillende soorten zwart-wit-filters waaruit je kon kiezen sloegen aan. Met al deze mooie prestaties kon de prijs van de Panasonic Lumix DMC-GM1 niet heel laag blijven. De camera met kit-lens heb je pas voor ongeveer €700,–. Dit was misschien wel te verwachten, maar ik vind het persoonlijk erg jammer, anders was deze camera zeker het overwegen waard geweest voor mij.

De Panasonic Lumix DMC-GM1 is leuk om mee te werken. Met goede beeldkwaliteit en de mogelijkheid tot half-, maar ook volautomatisch schieten, maakt deze camera een hele goede optie voor de gevorderde (straat-)fotograaf. De Intelligent Auto-modus en de vele creatieve filters, maken de Panasonic Lumix GM1 ook een zeer geschikte kandidaat voor de beginnende fotograaf.

Testfoto’s

Snel en een goede beeldkwaliteit.

De lens geeft in combinatie met de sensor een mooie scherptediepte.