Review: Panasonic Lumix DMC-GX1

31 januari 2012, 10:00

De nieuwe Panasonic DMC-GX1 systeemcamera zal gevorderde gebruikers meer aanspreken dan de voorgangers deden, de GF2 en GF3.

Nieuwe troefkaart

Met de introductie jaren geleden van de Panasonic GF1 systeemcamera sprak Panasonic een grote groep reflexgebruikers aan. Ze wilden dezelfde mogelijkheden van hun vertrouwde reflex in een compactere camera. Natuurlijk wel voorzien van een hoge beeldkwaliteit en verwisselbare objectieven. De Lumix DMC-GF1 was zo´n camera. Helaas waren de opvolgers, de Lumix DMC-GF2 en Lumix DMC-GF3, wat meer gericht op de overstappers van compactcamera’s. De meer gevorderde gebruikers haakten bij deze twee toestellen af. De nieuwe Panasonic DMC-GX1 zal die laatste groep op het gebied van specificaties en mogelijkheden weer meer aanspreken.

Touchscreen

De nieuwe GX1 heeft een stevige metalen body voorzien van een heldere 3 inch touchscreen. De camera heeft helaas geen ingebouwde elektronische zoeker. Maar je kunt er wel, voor overigens relatief veel geld, nog een hogeresolutie-exemplaar opschuiven. De body is goed bedienbaar met de traditionele bedieningsknoppen en de handige, maar soms wat trage touchscreen. Als je wilt kun je het snelmenu op de touchscreen ook nog eens zelf aanpassen, zodat je de camera op jouw manier snel en handig kunt bedienen. Nog eens twee knoppen op de body zelf en twee plekken op je touchscreen kun je als functietoets aanwijzen. Zo kun je de camera als je dat zou willen helemaal naar je eigen smaak finetunen. De GX1 doet in snelheid van autofocus niet onder voor zijn voorganger, de razendsnel scherpstellende Panasonic GF3. Met 23 autofocuspunten en de 120 Hz output van de sensor geeft dat genoeg snelheid voor zowel foto’s als film. Die combinatie maakt de nieuwe systeemcamera waarschijnlijk vooral ook geliefd bij filmers. De beeldsensor in de GX1 is dezelfde 16 megapixel sensor als de G3, die in combinatie met de beeldprocessor goede prestaties neerzet. Tegelijkertijd groeit het aanbod van Micro 4/3 objectieven gestaag door, zodat je een steeds ruimere keus hebt.

Snelle autofocus
O.I.S optisch beeldstabilisatiesysteem in kitlens
Mooi helder 3 inch tft-touchscreen