Review: Panasonic Lumix DMC-LX100

11 november 2014, 09:45

Je hoeft maar een elektronicawinkel in te lopen en stapels 4K-televisies verleiden je met oogstrelende beelden. Wat een resolutie, en wat een details!

Critici zeggen dan meteen dat er te weinig content is om op deze ultra-HD televisies te laten zien. Het zal inderdaad nog wel even duren voordat de kabelmaatschappijen 4K-programma’s gaan laten zien. Maar dat hoeft jou er nog niet van te weerhouden om die ultra-HD films gewoon zelf te gaan schieten. Kwam Panasonic eerder met de GH4 systeemcamera die je bewegende 4K-herinneringen digitaal kon opslaan. Met deze Panasonic LX100 doe je dat al met een compact, met een introductieprijs van 800 euro. En dat is een echte prijsdoorbraak voor deze vernieuwende technologie.

Grote sensor

De LX100 is niet zomaar een compact. Het kloppend hart van de camera is een 16 megapixel Micro Four Thirds-sensor die normaal gesproken in systeemcamera’s worden gebruikt. Helaas maakt deze camera niet volledig gebruik van de hele sensor. Door het lensontwerp, de mogelijkheid om verschillende uitsnedes te kiezen en de compacte bouw, leveren de opnames je maximaal 12 megapixel beelden op. Niet wanhopen. Het sensoroppervlak dat wordt gebruikt is toch nog anderhalf keer zo groot als die van de high-end compactcamera’s van de concurrentie, die meestal zijn voorzien van 1-inch sensoren.

Lichtsterk

Maar er is meer. Naast die grote sensor heeft deze LX100 een bijzonder lichtsterk Leica zoomobjectief als tweede troef. Met F 1,7 in de groothoekstand tot F 2,8 in de ingezoomde stand geeft dat niet alleen veel bewegingsvrijheid bij weinig licht, maar ook de mogelijkheid om mooie opnames met een beperkte scherptediepte te schieten. Een compact met reflexaspiraties dus.

Old skool

De camera leunt in de bediening vooral op vroegere tijden. Een diafragmaring op het objectief bijvoorbeeld zodat je snel en overzichtelijk je instellingen kunt tweaken. Net zoals de sluitertijdendraaiknop aan de bovenzijde van de camera. Hetzelfde geldt voor de handige belichtingscompensatiering waardoor je snel je opnames kunt onder- of overbelichten. Een klassieke benadering dus van een camera, die van binnen voorzien is van de modernste technologie, uiteraard met wifi-connectie.

iAuto

Zie je even door de bomen het bos niet meer? Gelukkig kun je ook met een simpele druk op de iAuto-knop alle instellingen van de wielen en ringen opheffen, waarna de camera als een volautomatische camera je opnames schiet.

De camera is snel! De combinatie van sensor en beeldprocessor levert 30 beelden per seconde (bps) in 4K-resolutie en 60 bps als je filmt in 1080p. Tijdens het fotograferen is dat 11 bps in de hoogste resolutie en met ingeschakelde autofocus 6,5 bps. Voor een compact zijn dat uitstekende waardes.

Beeld

Bij de lagere gevoeligheden scoort de camera erg goed op het gebied van kleurverzadiging, contrastomvang en scherpte. Ook bij volle opening. Bij de hoge gevoeligheden deed de Panasonic LX100 het toch minder en zagen we dat de reflexaspiraties op dat specifieke vlak toch te hoog gegrepen zijn. De technische features, inclusief de 4K-videomogelijkheden, maken de LX100 zonder twijfel in deze prijsklasse toch een erg gewild toestel.

grote beeldsensor
lichtsterk zoomobjectief
4K-video