Review: Panasonic Lumix DMC-TZ100

22 maart 2016, 09:23

Traditionele compactcamera’s moeten het opnemen tegen smartphones die bijna even goede foto’s maken. Waarom zou je behalve voor de zoom nog iets anders kopen? Daarom brengen de compactcamera’s tegenwoordig veel meer. Wij testen een van die camera’s: de Panasonic Lumix DMC-TZ100

Sony bedacht als eerste een list en kwam met de Sony RX100-serie als alternatief voor de smartphone. Handzaam en compact, met een hoogwaardig drievoudig zoomobjectief en een – voor een compactcamera – grote 1 inch sensor. Als reflexbezitter kun je vol vertrouwen die compact in de jaszak laten glijden als je op stap gaat. Of er misschien wel wekenlang mee op reis gaan zonder met die zware reflex te sjouwen. Ga je op reis? Check dan ook deze reisfotografietips!

4K

Panasonic zag in de groeiende belangstelling voor de edelcompact een kans voor een nieuw concept. Een erg handzame camera met een 1 inch sensor, 5-assige beeldstabilisatie en een 10x optische zoom. Met uiteraard 4K-video, een van de speerpunten van Panasonic.

Postfocus

Dankzij de 4K-video heeft de camera nog een paar slimme foto-instellingen onder de motorkap. Postfocus is wel de opvallendste. Als je deze modus selecteert, schiet de camera een korte videoclip in 4K-resolutie. Tijdens het filmen verandert de camera de scherpstelling van het voorste tot het verste punt in je compositie. Achteraf kun je dan jouw ideale scherpstelling als jpg-foto op je geheugenkaart wegschrijven. Geoefende fotografen zullen het misschien een overbodige functie vinden, maar het laat heel mooi zien wat het effect is van een selectieve scherpstelling. Dat de resolutie in die postfocusmode ‘maar’ 8 megapixel bedraagt, is wel iets om rekening mee te houden. Omdat de camera in 4K-film en fotomode niet de hele sensor gebruikt, maar een cropfactor heeft, loopt het effectieve zoombereik in 4K-mode van 37 tot 370 mm.

Strak

De camera is strak vormgegeven. Door de gladde structuur zijn de handgreep aan de voorkant en de slim verzonken steun achterop erg plezierig. Aan de bovenkant vind je naast het belichtingsvoorkeuzewieltje de ontspanknop en één controlewiel. Het tweede controlewiel vind je om het objectief en dat werkt als je er eenmaal aan gewend bent erg prettig. In combinatie met het quick-menu en het aanraakscherm is de TZ100 snel en prettig in gebruik. De camera heeft een EVF, die is wel wat aan de kleine kant.

Zooooom

Waarin de TZ100 verschilt van andere edelcompacten is het lange zoombereik. Helaas is het objectief niet zo lichtsterk. De groothoek begint weliswaar met een diafragma van F 2,8. Maar bij omgerekend 50 mm is de grootste opening al F 4, en bij 100 mm F 5,1. Wat het schieten van portretten met een onscherpe achtergrond met een 1 inch sensor wat moeilijker maakt.
Panasonic zet met deze TZ100 al met al een handzame compacte camera neer die voor een compact goede prestaties neerzet tegen een erg concurrerende prijs.

1 inch sensor in een erg compacte body
25-250 mm objectief, 10x optische zoom