Review – Panasonic Lumix GH5 M2

De Lumix GH5 is al vier jaar lang een betrouwbaar werkpaard voor filmers en (in mindere mate) fotografen. De camera heeft een fantastische reputatie en levert prachtige filmbeelden tegen lage kosten. Nu de camera al wat ouder wordt, vindt Panasonic het tijd voor een upgrade in de vorm van deze M2.

De GH5M2 is in grote lijnen een GH5 met een nieuwe processor. Dat nieuwe hart zorgt ervoor dat de camera nu gebruikmaakt van enkele nieuwe technieken die we al in andere Panasonic-modellen hebben gezien. Deze updatemogelijkheid is waarschijnlijk de voornaamste reden geweest om deze M2 op de markt te brengen. Eind dit jaar verschijnt immers een GH6: een camera waar filmers reikhalzend naar uitkijken. Die GH6 belooft een flinke upgrade te worden tegenover wat we tot nu toe gezien hebben in de GH-serie. Het uitbrengen van deze GH5M2 is daarmee een manier om ook de GH5 bij de tijd te houden. Daarnaast zal de GH6 een stuk duurder uitvallen, en de GH5M2 kan dan een betaalbaar en capabel alternatief zijn.

Verbeterde autofocus

De GH5M2 is net als zijn voorganger vooral een filmcamera. Je kunt er natuurlijk ook prima foto’s mee maken, zeker ook omdat Panasonic een aantal zeer fraaie lenzen aanbiedt voor het systeem. Toch zijn vooral de videoprestaties de reden dat deze modellen zo ontzettend populair zijn. Voor een relatief laag bedrag koop je een echt videowerkpaard met professionele prestaties en mogelijkheden.

Waar zijn nu de verbeteringen te vinden? Met name op autofocusgebied zijn de prestaties verbeterd. De nieuwe processor zorgt ervoor dat de camera flink wat meer rekenkracht heeft, en daarnaast heeft Panasonic nog eens goed gekeken naar het eigen DFD- autofocussysteem (Depth From Defocus). Dit systeem op basis van contrastdetectie is nog steeds niet zo snel en feilloos als de systemen van sommige andere merken, maar de M2 laat zeker een verbetering zien. De camera weet een onderwerp beter te volgen en weer op te pakken nadat het even uit beeld is verdwenen. Dit leidt tot minder ‘zoeken’, waardoor je sneller en soepeler scherpstelt. Dat maakt de M2 niet alleen capabeler, maar ook en vooral prettiger om mee te werken. Verder zijn wat andere zaken veranderd en toegevoegd, zoals een extra ‘zebra’, een beter scherm dat bruikbaarder is in helder licht, betere beeldstabilisatie en de mogelijkheid om gemakkelijk te streamen naar allerlei platformen.

De GH5M2 loopt niet meer voorop, zoals het oermodel ten tijde van zijn introductie wél deed. Toch is deze camera nog steeds enorm aantrekkelijk voor de serieuze of professionele filmer dankzij de nieuwe processor en de bijbehorende extra mogelijkheden en verbeteringen. Tegenover de toekomstige GH6 slaat deze betaalbare GH5M2 dus helemaal geen modderfiguur, en als je een allround video- én fotocamera zoekt, is deze Panasonic nog steeds een zeer aantrekkelijke optie.

Optimaal scherpstellen voor beginners

Review – Panasonic Leica DG Vario-Summilux 25-50mm F1.7 ASPH