Review: Pentax MX-1

2 juli 2013, 10:00

Compactcamera’s met grote sensoren en lichtsterke objectieven zijn het helemaal. Ook Pentax werpt zich in de strijd en lanceert de MX-1, met een mooie retro look.

De MX-1 is Pentax’ eerste compact met serieuze aspiraties. Deze camera is niet bedoeld voor de gebruikelijke
snapshots. Hij heeft alles in zich om de betere foto’s te maken. Dat begint bij de 1/1,7 inch sensor. Die is groter dan de gemiddelde compact, maar wel een stuk kleiner dan de sensor in micro four thirds en aps-c camera’s. Om die sensor heen zit een degelijke metalen body met een mooie retro look. Aan de achterkant van de camera zit een kantelbaar scherm, zodat je niet alleen heel hoog boven je hoofd maar ook laag bij de grond je foto’s kunt schieten. Het objectief dat je daarbij helpt, is een heel erg lichtsterk F 1,8 tot F 2,5 exemplaar. Zo kun je met heel weinig licht nog foto’s schieten zonder dat je de iso-waarde sterk moet verhogen. Het zoombereik loopt omgerekend van 28 tot 112 mm. Met zo’n zoombereik kun je onder normale omstandigheden ruimschoots uit de voeten.

Bediening

Ook in de bediening zie je dat de camera bedoeld is voor de gevorderde fotograaf. Naast het gemakkelijk toegankelijke PASM-draaiwieltje voor het kiezen van de juiste belichting vind je ook de handige belichtingscompensatie. Daarmee kun je heel eenvoudig foto’s over- of onderbelichten. En dat is gemakkelijk bij zonnige sneeuwlandschappen of zomerse tegenlichtopnamen. Op die manier hoef je niet diep in een menu te zoeken om een goed belichte foto te maken.
De testopnamen lieten voor een compactcamera goede resultaten zien, en dat is voornamelijk te danken aan de relatief grote sensor. Het objectief liet bij hoge contrasten wel wat chromatische aberratie zien, maar presteerde eigenlijk over het hele bereik redelijk tot goed. Er was wat flare te zien bij tegenlichtopnamen. De autofocus was snel en accuraat. Er is eigenlijk maar één belangrijk minpuntje aan de camera. Het wegschrijven van raw-bestanden duurt zo lang dat veel opnamen achter elkaar schieten in raw niet goed mogelijk is.

4x optische zoom
sensor beeldstabilisatie
ingebouwde flitser