Review: Samsung Galaxy Camera

5 maart 2013, 13:11

Samsung Galaxy Camera is met z’n 16-megapixelcamera en 21x optische zoom een ideaal huwelijk tussen een goede fotocamera en een smartphone. Alleen mobiel bellen kun je er niet mee.

De meeste foto’s op Facebook zijn gemaakt met smartphones. Samsung wilde de groep fotoliefhebbers bedienen die meer wil dan snapshots. Het bedrijf bedacht de Samsung Galaxy Camera: een 16-megapixelcamera met maar liefst 21x optische zoom en een gigantisch 4,8 inch scherm. Het onderliggende besturingssysteem is Android 4.1, met 8 GB geheugen, voorzien van een quad core processor, wifi en naar keuze 3G of 4G LTE! Er zijn natuurlijk meer camera’s met wifi. Er is zelfs een Nikon die dat combineert met android. Maar deze Samsung is de eerste camera met gsm micro-simkaartje. Zo kun je overal waar je gsm-bereik hebt, foto’s uploaden of mailen. Dankzij het androidbesturingssysteem kun je onderweg je Facebook checken, fotobewerkingsapps downloaden en skypen. Wat je met deze camera helaas niet kunt, is mobiel bellen. Jammer.

Touchscreen
De enorme heldere 4,8 inch touchscreen aan de achterzijde is niets bijzonders voor de smartphonegebruiker, maar een weldaad voor de fotograaf die een reguliere digitale fotocamera gewend is. Aan de voorkant vind je een lichtsterk zoomobjectief dat omgerekend van 23 naar 481 mm beweegt. Een prachtig zoombereik, alleen jammer dat het zoomen zo langzaam gaat. De camera heeft weinig bedieningsknoppen. Niks ongewoons voor de doorsneegebruiker die moeiteloos door de touchscreenmenu’s wandelt. Maar de ervaren fotograaf wil met een gewone draaiknop snel van belichtingsmethode kunnen switchen. Daar heb je bij deze Samsung toch wat meer klikken op het scherm voor nodig.

We hebben alleen het cameragedeelte beoordeeld, niet de vele mogelijkheden van het androidsysteem. Bij goed licht presteert de camera redelijk. Met minder licht laat de camera wat steekjes vallen. De Samsung filtert zoveel mogelijk ruis uit de opnamen. Dat maakt de foto’s aan de zachte kant, vooral in het telebereik. Een duidelijke plus van deze camera is dat je ‘m kunt updaten met apps uit de Google Play Store, waarmee in de toekomst meer uit de hardware valt te halen. Dat Samsung een nieuw ‘connected’ tijdperk inluidt, is duidelijk.

wifi, 3G of 4G LTE, bluetooth
android apps op je camera
21x optische zoom