Review: Sony A7C – Fullframe kracht in een A6xxx body

15 september 2020, 11:09

Sony heeft al een indrukwekkende line-up vol met interessante camera’s, maar steeds weten ze weer een niche extra te vullen. Nu ook weer met de introductie van de A7C: een erg compacte fullframe systeemcamera met kenmerken van zowel verschillende andere A7’s en camera’s uit de A6000-reeks zoals de A6600.

Wat als eerste opvalt is de – voor Sony-begrippen – extravagante buitenkant. Zeker bij de zilveren editie – de camera is in meerdere designs verkrijgbaar – maakt de camera een erg leuke en moderne uitstraling. Deze keuze past goed bij het meetzoeker-achtige ontwerp dat de A7C leent van de camera’s uit de A6xxx-reeks. De zoeker zit dus linksboven op de body en dat maakt dat je altijd met één oog langs de camera kunt kijken en zo tegelijkertijd de werkelijkheid meekrijgt tijdens je shoot.

Net zo opvallend is de maatvoering van deze A7C: Sony zegt dat het de kleinste en lichtste fullframe camera mét ingebouwde beeldstabilisatie is die er bestaat. Erg prettig, als je op zoek bent naar grootste prestaties maar niet met een zware en lompe camera op pad wilt gaan. Als je de camera vastpakt is de A7C echter fijn om te gebruiken en heb je – ondanks de maatvoering – geen moeite om hem stevig vast te houden. Er zit een fijne en relatief diepe grip op en de gebruikte materialen geven je vertrouwen. Het uitklapbare en kantelbare scherm geeft je veel mogelijkheden om op allerlei ingewikkelde plekken foto’s te maken. Als je de A7C gebruikt heb je nog het meest het idee dat je met een A6600 op pad bent, maar dan met een heel stuk meer potentieel.

Aan boord vind je dus een fullframe sensor met 24,2 megapixel. Deze is ‘back-illuminated’ en is gekoppeld aan de BIONZ X-processor voor snelle prestaties. Een veelzijdige sensor die voor de meeste fotografen genoeg resolutie biedt. De beelden die je met deze A7C maakt zijn in lijn met wat je kunt verwachten van een camera met dergelijke specs: de fullframe sensor presteert uitstekend en levert je beelden vol met details, contrast en scherpte. Het dynamisch bereik is prettig groot en de beelden zijn ruisarm tot op grote iso-hoogten.

IBIS en video

Verder heeft Sony een nieuw 5-assig beeldstabilisatie-systeem ontwikkeld waarmee je 5 stops voordeel behaalt. Fijn dat Sony ervoor kiest om ook in deze compacte A7C zo’n systeem in te bouwen. In de praktijk is het namelijk een prima werkend systeem dat je in staat stelt om foto’s te maken met sluitertijden die normaal gesproken garant zouden staan voor onscherpte. Ideaal voor moeilijke lichtomstandigheden of voor als je geen statief mee hebt genomen. Het autofocus-systeem is indrukwekkend snel en goed. De functie ‘real-time-tracking’ zorgt ervoor dat je eenvoudig via een druk op het scherm een onderwerp selecteert en aan de camera duidelijk maakt dat je dit onderwerp wilt volgen. Dit kan bij fotografie en bij video. Ook is er oog-af voor zowel mens als dier.

Ook is de A7C bedoeld voor filmers en vloggers. De rode filmknop zit dan ook prominent bovenop de camera, waardoor je snel en gemakkelijk je filmopnames kunt starten. De A7C filmt uiteraard in 4K-resolutie en gebruikt de hele sensorbreedte. Er zijn S-Log-profielen beschikbaar die je een goede basis geven voor color grading, je kunt HLG / HDR beelden maken en als je van slow motion houdt is er de mogelijkheid om met 120 beelden per seconde op te nemen – weliswaar in Full HD.

De nieuwe Sony A7C is een indrukwekkende lichtgewicht camera met compacte afmetingen die tegelijkertijd toch grote prestaties neerzet. Ook zijn het beeldstabilisatiesysteem, het handige scherm en de videomogelijkheden pluspunten. Voor wie op zoek is naar een compacte krachtpatser is deze Sony A7C dus een uitstekende keuze.

Sony A7C Prijs en beschikbaarheid

De Sony A7C is vanaf oktober 2020 verkrijgbaar met een adviesprijs van € 2.100,- voor de body. Een kitversie met de FE 28-60 mm F4-5.6 zoomlens is vanaf eind oktober beschikbaar voor € 2.400,-.

Schaduw verwijderen | Photoshop Quick Tip