Review: Sony A7S III

28 juli 2020, 15:01

Daar is ie dan eindelijk: de Sony A7S III. Menig filmer en fotograaf zit er met smart op te wachten. Afgaande op de specificaties is het een waardig opvolger van de A7S II, maar hoe maakt hij dat waar in de praktijk?

In de A7-line-up van Sony is er één modellijn die duidelijk aan vernieuwing toe is: de A7S. De tweede generatie van die ‘video’ A7 is immers al vijf jaar oud. Deze A7S II is een enorm gat in de markt gebleken: nog steeds vertrouwen talloze filmers dagelijks op hun A7S II en die camera is dan ook lang de benchmarkt geweest voor fabrikanten die een videogeoriënteerde camera op de markt wilden brengen. Dat de introductie van deze A7S III zo lang op zich liet wachten heeft dan ook rechtstreeks daarmee te maken: Sony wil met deze camera precies hetzelfde bewerkstelligen. Deze A7S III moet weer jarenlang dé benchmark zijn. Anno 2020 is dat best een uitdaging, want in de afgelopen jaren heeft de concurrentie zeker niet stilgezeten en zijn er camera’s te koop waarmee je de prachtigste films kunt maken.

Natuurlijk lijkt de A7S III qua uiterlijk op diens voorganger en op alle andere A7-camera’s van Sony. Wel heeft Sony de kans gegrepen om ergonomisch punten te scoren en hebben ze bijvoorbeeld de extra grote en diepe knoppen van de A7R IV op deze A7S III gemonteerd. Natuurlijk zijn de zoeker en het touchscreen ook helemaal bij de tijd gebracht. De grip is ook lekker diep en groot, net zoals bij die resolutierijke A7R IV. Daarnaast vinden we aan de achterzijde een joystick terug waarmee je gemakkelijk van focuspunt kunt wisselen. Fijn is ook de – rode – filmknop aan de bovenzijde. Geen wereldschokkende vernieuwingen, maar wel verbeteringen die in de praktijk een hoop verschil maken.

Het ‘recept’ is ook hetzelfde gebleven: deze A7S III is videogeoriënteerd en aan de binnenkant vind je een grote fullframe sensor met weinig megapixels. Net zoals bij de voorganger zijn dat er 12,1. Er is echter een groot verschil: de sensor is helemaal nieuw en nu ook ‘Back Side Illuminated’. Dat biedt grote voordelen wat betreft gevoeligheid en beeldkwaliteit bij hoge iso-waardes en slechte lichtomstandigheden. Daarmee heeft de Sony maar liefst meer dan 15 stops dynamisch bereik en uitstekende ruisprestaties. Ook is er – belangrijk bij video – een nieuwe processor met extra kracht. Deze zogenoemde Bionz XR (let op de R) is acht keer krachtiger dan de huidige processor (die in de A7S II).

Al deze extra kracht zorgt ervoor dat de A7S III een enorm potentieel heeft. Dat blijkt uit de enorme reeks mogelijke framerates, maar met name uit het feit dat die allemaal 4.2.2 10bit intern opgenomen kunnen worden. Daarnaast kun je zelfs met 120 frames per seconde filmen in 4K en tot 240 frames per seconde in Full HD. Via de S&Q-modus maak je eenvoudig prachtige slowmotionbeelden.

Een grote stap voorwaarts is het nieuwe autofocussysteem dat in deze A7S III natuurlijk weer in lijn loopt met dat uit de andere top-Sony’s. Zo heeft deze A7S III nu 759 fasedetectie-autofocuspunten en beslaan die 92 procent van het beeld. Eye-af is ook verbeterd en is door de krachtige processor aan boord nu nog beter dan in de andere A7’s. In de praktijk maakt het deze A7S III tot een geweldige camera die elk onderwerp vastgrijpt, als dat mogelijk is herkent en het ook niet meer loslaat als jij dat niet wilt. Je kunt ook de snelheid van de overgangen in scherpte aanpassen, zodat je altijd precies de filmische look krijgt waarnaar je op zoek bent.

Al met al is deze Sony A7S III een camera waar menig filmer en fotograaf op heeft gewacht. Sony heeft flink uitgepakt en een camera neergezet die klopt. Zowel de body, sensor als de specs liegen er niet om en maken deze derde S tot een uitstekende camera voor de serieuze filmer.

Bekijk hier ons video testbeeld:

• ergonomie 15% 9/10
  • functies 25% 9/10