Review: Sony Alpha 57

24 april 2012, 10:00

De Alpha 57 is de opvolger van de Alpha 55. Opnieuw heeft Sony de translucent mirror technologie gebruikt.

De Sony Alpha 57 is een zogeheten translucent reflex. Dit type reflex maakt Sony sinds anderhalf jaar. De spiegel klapt niet op voordat je een foto maakt, maar heeft een vaste positie. Het grootste deel van het beeld gaat door de semitransparante spiegel naar de beeldsensor, een kleiner deel naar de autofocus-sensor.
Zonder een spiegel die tussen de opnamen door opklapt, stelt de camera razendsnel scherp. De camera kan tien beelden per seconde schieten, met werkende autofocus en in volle resolutie. Voor een camera in deze prijsklasse is dat een heel goede prestatie. Doordat een deel van het beeld naar de AF-sensor wordt gespiegeld, komt er minder licht op je beeldsensor terecht. En dat is één van de weinige minpunten van deze camera. Hij heeft iets meer last van ruis dan zijn directe concurrenten. Al compenseert Sony dat slim met een actieve ruisonderdrukking en een wat hoger contrast in de jpeg’s. De camera heeft een elektronische zoeker. Traditionele fotografen missen de details van een goede optische zoeker. Anderen zien vooral de voordelen van de heldere en relatief grote elektronische zoeker, zeker als de lichtomstandigheden wat slechter zijn.

Software

De Alpha 57 volgt de Sony Alpha 55 op. De body is groter en dat betekent meer grip. Ook de accu is groter, zodat je minder vaak hoeft op te laden. Jammer genoeg voor de reisfotograaf is het ingebouwde gps van de Alpha 55 bij z’n opvolger gesneuveld. De Alpha 57 heeft twee softwarematige features ingebouwd. Clear Image Zoom is om intelligent in te zoomen. Het is geen hardwarematige, maar ook geen botte digitale zoom die simpelweg pixels vermenigvuldigt. Clear Image Zoom interpoleert er pixels tussen, tot maximaal twee keer. Het resultaat houdt het midden tussen een zuiver optische zoom en de traditionele digitale. Een ander softwarematig handigheidje is Auto Portrait Framing. De camera kan gezichten in je opname herkennen en creatief voor je kaderen.

10 beelden per seconde in volle resolutie met autofocus
hoge resolutie evf
draaibaar 3 inch lcd-scherm