Review: Sony Alpha 77 II

11 juli 2014, 14:36

Sony blijft verrassen. Terwijl vriend en vijand het SLT-concept voor passé hielden, ligt daar ineens de Alpha 77 II. Een interessante upgrade, vooral door het compleet vernieuwde autofocussysteem.

Sony doet het iedere keer weer: de fotografiewereld verbazen. Met bijvoorbeeld de high-end Sony RX1 compactcamera met fullframe sensor. Of de twee Sony QX camera’s die je eigenlijk alleen maar kunt bedienen met behulp van je smartphone. Maar ook de Sony A7 serie, een systeemcamera serie met een fullframe sensor met tot maar liefst 36 megapixel resolutie, imponeerde vriend en vijand. Waar traditionele camerafabrikanten behoedzaam voortborduren op oude concepten, lanceert Sony graag steeds een nieuwe idee. Gewoon omdat het kan.

Translucent

Sony had al veel eerder het revolutionaire SLT-concept bedacht. In plaats van een spiegel die in de traditionele reflexen razendsnel opklapt voordat de opname wordt gemaakt, bedacht Sony de lichtdoorlatende vaste spiegel. Een deel van het beeld dat van het objectief komt, wordt naar de fasedetectie autofocus-chip gespiegeld. Het andere deel gaat dwars door de ’translucent’ spiegel heen en komt op de beeldsensor terecht.

Voor- en nadelen

Er zitten een paar grote voordelen aan dit systeem. Doordat de spiegel niet op en neer hoeft te klappen tijdens het fotograferen, is het makkelijker om een heel hoge burstmode te halen. Bovendien werkt deze manier van scherpstellen ook bij het filmen, zodat je niet hoeft terug te vallen op contrast autofocus. Iets wat tot nu toe bij filmende reflexen nog niet echt heel snel werkte. Het grote nadeel is dat niet al het licht op de sensor terechtkomt. Je levert dus gevoeligheid in. Vroeger was dat zeker een issue, met de huidige lichtgevoelige sensoren is het iets minder een probleem.

Verrassend

Sony heeft al jaren geen SLT-modellen meer uitgebracht. De pers dacht daardoor dat het bedrijf, mede door het wijzigen van de naam van de camera’s, en het uitbrengen van een grote reeks systeemcamera’s zonder spiegel, het SLT-concept wel eens zou kunnen laten varen. Niets is nu opeens minder waar. De Sony Alpha 77 II kreeg op een paar punten een belangrijke upgrade.

Degelijk

De body voelt aan als een semiprofessionele camera. Degelijk gebouwd, met alle draaiknoppen en buttons op de juiste plaats. Het menu voelt anno 2014 wel enigszins gedateerd aan. De camera heeft een goede hoge resolutie elektronische zoeker. Het naar alle kanten draaibaar 3 inch scherm heeft een iets hogere resolutie gekregen. Helaas is dat geen touchscreen waarmee je heel precies het juiste scherpstelpunt zou kunnen kiezen.
De Sony Alpha 77 II kreeg een vernieuwde 24 megapixel sensor, een aangepaste versie van de sensor die ook in de Sony Alpha 6000 huist, maar daar zit niet de grootste upgrade van het systeem. Deze Sony Alpha 77 II is vooral interessant vanwege z’n compleet vernieuwde autofocussysteem. Met 79 fasedetectie autofocuspunten verspreid over bijna het complete beeld, waarvan vijftien kruissensoren, is de camera uitstekend geschikt voor snel bewegende onderwerpen. Gecombineerd met de uiterst snelle burstmode van 12 bps is dat een bijzonder goede mix voor sport- en natuurfotografen. Bij lage gevoeligheden scoort de camera goed in onze kwaliteitstest. Bij de echt hoge gevoeligheden moet de camera een paar reflexen van andere merken wel voor laten.

snelle fasedetectie af, 79 AF-punten, 15 kruissensoren
filmen in 1080p tot 60 bps
snelle burstmode van 12 bps met continu AF