Review: Sony Alpha NEX-5N

14 februari 2012, 15:30

Sony zet met de nieuwe NEX-7 en de NEX-5N systeemtoestellen een imposante reeks mooie camera’s neer. Deze NEX-5N heeft ten opzichte van voorganger NEX-5 een paar opvallende verbeteringen.

Het aantal megapixels steeg van 14 naar 16. Daarbij klom de gevoeligheid tot iso 25600. Dit ging met behoud van details en scherpte; dit komt onder meer dankzij de grote beeldsensor. Door deze nieuwe sensor en de vernieuwde beeldprocessor kan de camera nu ook films opnemen in hd 1080 50i en in 50p formaat. Indrukwekkend in deze prijsklasse. Vergeet niet een snel geheugenkaartje in de body te stoppen om de enorme videodatastromen bij te houden. De rustige gebruikersinterface van de NEX-5N zal iedere overstapper van de compactcameraklasse waarderen. Vooral gemakkelijk in het gebruik is het kantelbare 3 inch scherm. Handig om je compositie mee te bepalen en de gemaakte foto’s op te beoordelen. Het scherm is daarbij ook nog eens een touchscreen. Wie eenmaal z’n weg door de menu’s heeft gevonden, kan er met z’n vingers snel en handig de camera mee instellen. Voor nóg sneller tweaken kun je twee verschillende functietoetsen achterop de camera programmeren.

Snel

Over snelheid gesproken: in de burstmode kan de camera tien beelden per seconde schieten in volle resolutie. Maar dan houdt de camera wel vanaf de eerste opname gedurende die reeks opnamen dezelfde scherpstelling en belichting aan. Wil je dat de camera gewoon blijft scherpstellen en licht blijft meten? Dan haalt de body toch nog een respectabele vier beelden per seconde. We hebben gelukkig ook nog wat wensen. De ingebouwde stereomicrofoon is erg gevoelig en slecht regelbaar. Het is gelukkig wel mogelijk om een optionele stereomicrofoon op de accessoirepoort bovenop de body te klikken. Maar met een microfoonplugje aan de zijkant van de body had je ons ook al blij gemaakt. De NEX-5N heeft helaas geen elektronische zoeker. Wel kun je een hoogwaardig exemplaar (Sony FDA-EV1S) als optie bij de camera kopen. Minder goed nieuws is dat je voor deze extra ongeveer de helft van de prijs van de body moet bijtellen.

compacte stevige body
16 megapixel resolutie met goede beeldkwaliteit
kantelbaar gedetailleerd 3 inch tft-touchscreen