Review: Sony NEX-C3

30 augustus 2011, 12:00

In de lijn van Sony’s camera’s met verwisselbare lenzen volgt de NEX-C3 de NEX-3 op. Deze nieuwe Sony is voorzien van twee extra megapixels en komt daarmee uit op 16,2. Ook het iso-bereik is verscherpt van 200 naar 100 iso.

Sony maakt serieus werk van het ontwerpen van leuke systeemcamera’s. Deze Sony NEX-C3 is de opvolger van de vorig jaar geïntroduceerde NEX-3. En is zelfs nog een tikkie kleiner dan zijn voorganger. Daarmee is de C3 de kleinste systeemcamera met een aps-C sensor ter wereld. De body althans, want de toch wel flinke objectieven krimpen natuurlijk niet mee. De body heeft geen ingebouwde flitser, maar de bijgeleverde kleine opzetflitser werkt uitstekend als invulflits en wordt gevoed door de accu van de body. Het hart van de body is een 16 megapixel aps-C sensor, bijna dezelfde sensor die ook in de Alpha 55 huist. Maar daar houdt de vergelijking dan ook wel een beetje op. De NEX-C3 heeft een minimalistisch design met héél erg weinig bedieningsknoppen. En dus heel erg veel menu’s die je via het overigens prachtige scherm bedient. Geen enkel probleem als je snel en zonder moeite probleemloos een mooi plaatje wil schieten. Maar een controlfreak die heel snel iso-waarden, diafragma en sluitertijd wil instellen is beter af met een traditionele reflex.

De NEX-C3 biedt als je de werkwijze van de camera een beetje doorhebt, een scala aan mogelijkheden. Van de traditionele manuele, of diafragma- en sluitertijdvoorkeuzemogelijkheden tot de bekende motiefprogramma’s. Maar als je weinig kaas hebt gegeten van scherptediepte, helpt de camera je ook nog eens met een makkelijke interface om de achtergrond lekker onscherp te maken. Hippe ingebouwde filters om je foto’s te pimpen zonder Photoshop ook maar aan te raken, maken deze leuke systeemcamera helemaal af.

beeldkwaliteit in raw
hdmi-aansluiting
zeer compacte body