Review: Sony SLT-A58

25 juni 2013, 10:00

Sony blijft in sneltreinvaart haar modellenreeks verjongen. De Sony Alpha 58 is de spiksplinternieuwe midrange camera, voor een instapprijs.

Midrange klapper

Sony haalt de bezem door haar assortiment. De Sony Alpha 37 en Sony Alpha 57 verdwijnen en maken plaats voor deze Sony Alpha 58. Het belangrijkste hoogtepunt in de body is de spiksplinternieuwe 20 megapixel aps-c sensor. Die bevindt zich niet achter een traditioneel opklappende spiegel, maar zoals bij alle Sony SLT body’s achter een licht doorlatende vaste spiegel. De camera kan meer beelden schieten, doordat de spiegel niet omhoog en naar beneden hoeft te klappen en heeft een betere autofocus tijdens het filmen. Elke Sony SLT camera heeft een elektronische zoeker. De Sony Alpha 58 heeft een vernieuwd oled-exemplaar met 1.440.000 pixels. Er zijn voor- en tegenstanders van zo’n elektronische zoeker. Het voordeel is dat je met weinig licht een helderder digitaal versterkt beeld hebt. Bovendien is het mogelijk om extra informatie zoals het histogram over je zoekerbeeld heen te projecteren. Belangrijk nadeel is de vertraging die bij een elektronische zoeker optreedt. Plus de ruis in het zoekerbeeld als er weinig licht is. Als je zo’n SLT-camera overweegt te kopen, probeer dan eerst in de praktijk uit of dit systeem wel bij je past.

Lockfunctie autofocus

De autofocus in de camera, en dat is nieuw voor deze Sony in deze prijsklasse, heeft een lockfunctie. Daardoor is het mogelijk om snel bewegende onderwerpen als sporters, auto’s en spelende kinderen beter te volgen. Met vijftien autofocuspunten
met drie kruissensoren is hij daarvoor goed uitgerust. Al zitten die autofocuspunten wel allemaal centraal in het beeld. In de speciale sportstand gebruikt de camera dan alleen maar het midden van het beeld van de sensor. En het aantal beelden per seconde dat de camera kan schieten door de lagere resolutie, stijgt van vijf naar acht. Sony heeft deze camera, met heel behoorlijke specificaties, voor een ongewoon lage prijs in de schappen gezet. Met een adviesprijs van 550 euro, inclusief kitobjectief, zal deze camera ongetwijfeld veel aandacht krijgen van potentiële kopers.

hr oled elektronische zoeker
(sensor)beeldstabilisatie en stofreductie
stereomicrofooningang