in

Rood is niet rood: krijg je kleuren onder controle

Je camera heeft soms moeite met de juiste registratie van kleuren, met name omdat de omstandigheden en jouw instellingen ook van belang zijn bij een juiste weergave. Daarnaast is het zo dat kleuren er in veel gevallen anders uitzien; hoe een kleur toont heeft ook te maken met in wat voor een lichtomstandigheden de kleur bekeken wordt. Een rode bank in de volle zon ziet er anders uit dan diezelfde bank in een donkere kamer. Wat is dan de juiste kleur? Dat is moeilijk te zeggen en vaak ook nog zeer subjectief. Toch kan het erg belangrijk zijn juist wel de goede toon te treffen.

Waarom is dat nu juist zo belangrijk? Het is niet in alle gevallen belangrijk om exact de juiste kleuren weer te geven in je foto. Soms is het namelijk niet zo belangrijk dat je precies de juiste tint treft, maar is ‘ongeveer’ goed genoeg. Aan de andere kant is het in veel gevallen juist wel heel belangrijk, zeker als je een product wilt tonen aan anderen. Denk aan artikelen die te koop staan op een webwinkel en waarbij je als koper moet vertrouwen op de weergave van het product. Ook als het gaat om bijvoorbeeld meubels of stoffen is het heel belangrijk dat de juiste kleuren worden weergegeven.

Ook bij portretten is het belangrijk, want een huidtint die niet klopt is al snel heel vervelend. De geportretteerde ziet is dan ongezond, aangebrand of juist te bleek uit. Bij huidtinten komt dat natuurlijk erg nauw, want een klein beetje te veel geel of rood kan al snel voorgenoemde effecten hebben.

Daarom is het in eerste instantie heel belangrijk om de belichting en witbalans in je beelden op orde te hebben. Alleen met een goede basis is het mogelijk om tot een goed eindresultaat te komen. Verder is het aan te raden om in RAW te werken, zodat je achteraf nog de nodige ruimte hebt om je beelden aan te passen. Een RAW-beeld bevat nog veel beeldinformatie om de kleuren achteraf zonder problemen te veranderen. 

Het fotograferen van kleuren in diverse lichtomstandigheden kan een uitdagend proces zijn. Je camera moet zich steeds aanpassen aan de omstandigheden en zoekt naar een ijkpunt om de witbalans en kleuren op te baseren. Een kleurenkaart kan dan een goed hulpmiddel zijn. Als je deze kleurenkaart – je kunt ze op allerlei plekken aanschaffen – fotografeert kun je in combinatie met bijbehorende software gemakkelijk alle kleuren aanpassen en gelijk trekken. 

Daarnaast is het een goed idee om met een goed gekalibreerd scherm aan het werk te gaan. Hoe – en op welk scherm – de kijker je beeld bekijkt kun je natuurlijk niet beinvloeden. Daarom is het des te belangrijker dat je het proces aan jouw kant zo goed mogelijk in handen houdt. Kalibreer je scherm dan ook regelmatig zodat de kleuren en contrasten goed op niveau blijven. 

Leica Vario-Elmarit SL 24-70 f2.8 ASPH

De grote resolutie-verwarring – Zoom.nl