in

Style je shoot



24 oktober 2013, 10:00

Vaak wordt een fotoshoot geleid door de mensen die je fotografeert. Het is spontaan met een enkele geposeerde foto. Carolien Boogaard pakt het soms helemaal anders aan en denkt een shoot helemaal van te voren uit. Ze legt uit hoe ze dat doet en waar je op moet letten.

Van spontane fotografie naar gestylde fotoshoot

Als fotograaf houd ik van spontane lifestyle fotografie, waarbij ik de fotoshoot voor een groot deel laat leiden door de mensen die ik portreteer. Zij vertellen het verhaal en ik maak de foto’s. Zeker bij kinderen vind ik dat het leukste om te doen. In deze blog staat een compleet andere vorm van fotografie centraal, namelijk gestylde portretfotografie. In deze blog lees je hoe ik van de spontane fotografie in de gestylde fotografie ben beland en lees je vooral mijn tips die ik al doende verzameld heb.

Kil en ongezellig

Voor mijn opleiding aan de Fotovakschool wilde ik voor mijn afstuderen eens een hele andere soort shoot doen dan ik normaal doe. De ideeën waren er altijd wel, maar ik dacht eigenlijk dat het niet bij mij zou passen, aangezien ik juist zo van de spontane fotografie hou. Gestylde shoots associeerde ik met studio en lampen, kil en ongezellig. Maar omdat het goed is om af en toe eens ‘out of the box’ te gaan heb ik mezelf toch gewaagd aan de uitdaging die voor me lag. Ik had weinig ervaring met gestylde shoots en het leek me haast onmogelijk om alles te regelen als beginnende fotograaf. Gelukkig is er veel informatie te vinden op internet en kan je op social media je vragen stellen en ervaringen lezen van anderen. Mijn idee voor mijn eerste gestylde shoot was om kinderen als volwassenen te portreteren en dan in een bepaald thema. Mijn eerste thema was Baroque. Ik heb hier veel informatie over gezocht. Wat past daarbij en wat wil ik zelf? Hoe kom ik aan kleding en accessoires? En welke locatie past bij Baroque? Hoe vind ik iemand die de make-up doet? En waar een model? Allemaal vragen die gaandeweg een invulling kregen. De fotoshoot verliep heel goed en het resultaat werd erg goed ontvangen.

Model: Imani Mujakic, Muah: Baukje Stoop.
Beide foto’s zijn op dezelfde locatie genomen maar door verschillende bewerking, pose en styling is de sfeer compleet anders geworden, precies zoals ik in gedachten had. Deze foto’s zijn met natuurlijk daglicht genomen. Ik heb alleen een reflectiescherm gebruikt om het contrast te verlagen.

Geisha

Mijn tweede thema was snel geboren: Geisha. Ook hier weer een hele zoektocht. Waar te beginnen? Wat is Geisha, welke rol speelt het in Japan, hoe zien ze eruit? Bij mij was de theeceremonie een belangrijk onderdeel. Dit is voor mij het verbindende element in mijn gestylde projecten. Het werd me al snel duidelijk dat het hebben van echte kimono’s een belangrijk onderdeel was. De kimono’s die je kunt huren bij verkleedwinkels voldeden in mijn ogen niet. De meeste contacten lopen via e-mail. Dit is snel en alles ligt meteen vast. Pas tegen het eind als je zaken meer in detail wilt weten is het handig om even telefonisch contact te hebben of om persoonlijk af te spreken als dat qua afstand en tijd lukt. De muah (Make-Up Artist & Hair) die de Baroque had gedaan wilde nu ook weer meewerken dus dat was fijn. De locatie kostte wat meer moeite. Een buitenlocatie is meestal geen probleem maar omdat het weer onvoorspelbaar is, wilden we ook een binnenlocatie en wel een paviljoen of Japans theehuis. Die hebben ze echter niet overal zomaar staan. Dus veel mailen en bellen en via verschillende contacten kwamen we uiteindelijk bij een tuin terecht die aangelegd was door een Japanse tuinbedrijf. We mochten daar fotograferen en er was een ruimte waar we konden voorbereiden en omkleden dus dat was fijn!

Rechts de lichtopstelling voor de foto links

De modellen had ik al op het oog, een Thaise tweeling die al vaker model staat en die ik via Facebook heb leren kennen. Dit keer dus geen oproep voor een model nodig gehad. Alles leek in kannen en kruiken en toen kwam de datum. Als eerste een berichtje van de mama van de tweelingmodellen, een model was ziek. Gelukkig hadden we een tweeling, dus bleef er nog een model over. Anders hadden we de shoot moeten afzeggen of als een gek op zoek naar andere modellen. De dag zelf regende en waaide het keihard, het is geen moment droog geweest. De tuin konden we daarom wel vergeten helaas. Hoewel ik bij voorkeur met natuurlijk daglicht fotografeer was ik blij dat ik mijn flits met parapluutje had meegenomen want het was een erg donkere dag. Omdat we op veel voorbereid waren konden we ondanks het slechte weer, toch een mooie shoot neerzetten!

Model: Luna Srithong, Muah: Baukje Stoop, Styling/kimono: Maya van den Broeck locatie: Yokoso Japanese Gardens. Deze foto’s zijn ook in het tuinhuisje genomen maar dan bij het raam (ook geflitst). Camera Canon 7D, 24-70mm 2.8.

Tips

Bij een gestylde (locatie) portretshoot komt een hoop bij kijken. Sterker nog, het fotograferen zelf is slechts een heel klein onderdeel van zo’n shoot. De meeste tijd zit in de voorbereiding en de styling!
Begin met het bedenken van een thema. Wat wil je uitbeelden? Welke sfeer wil je? Probeer voor je zelf te bedenken welk beeld je uiteindelijk wilt maken.

1 Doe onderzoek. Zoek op internet, in bibliotheken etc. informatie op over jouw thema. Wil je het thema helemaal precies neerzetten zoals het ‘hoort’ of zoals het vroeger was, of wil je juist hiervan afwijken en er een eigen interpretatie aan geven?
2 Maak een moodboard of schets je eindresultaat. Bij een moodboard zoek je foto’s /afbeeldingen die de sfeer weergeven die je aan de shoot wilt geven. Kijk niet alleen naar poses maar ook naar kleuren, accessoires, locaties etc. Wat past wel bij jouw idee en wat niet? Een moodboard is niet alleen handig voor jezelf (zodat je niet van je thema afdwaalt, want dat gaat gebeuren omdat je zoveel ziet) maar ook voor de partijen met wie je gaat samenwerken. Bedenk ook hoe je de belichting wilt hebben en wat voor lichtbronnen je hiervoor nodig hebt.
3 Zoals gezegd: je begint met een idee maar al gauw wordt het groter en groter. Zeker als je gaat samenwerken met anderen komen er nieuwe ideeën en voor je het weet ben je helemaal kwijt wat je ook alweer wilde gaan doen. Een moodboard en jouw omschrijving / schets helpt je om doelgericht met het eindresultaat bezig te zijn.
4 Ga samenwerken! Tenzij je super(wo)man bent, je kunt het niet alleen! Het beste resultaat bereik je door mensen te zoeken die de onderdelen oppakken waar jij niet goed in bent. Wees kritisch in het kiezen van je partners, want het kan je shoot maken danwel breken. Zoek mensen die passie voor hun vak danwel hobby hebben én zorg dat je op zoek gaat naar de win-winsituatie voor alle partijen. Wees hierin positief en enthousiast, beetje aandikken mag, maar hou het geloofwaardig en beloof geen dingen die je niet waar kunt maken.

Je kunt het niet allemaal alleen dus zoek een goed team.

5 Bedenk wie je allemaal nodig hebt. Een visagiste en haarstyliste, een kenner van het thema, een styliste, model(len), assistent, eigenaar locatie…?
6 Geef de touwtjes uit handen voor bepaalde onderdelen en laat ze vooral zelf met ideeën komen, maar laat duidelijk weten als ze iets doen/ voorstellen wat niet in het plaatje past dat je voor ogen hebt (denk aan het moodboard). Jij moet uiteindelijk alles goedkeuren! Zie jezelf als een projectleider en zet alle mensen in het team aan het werk.
7 Je idee is geboren, maar waar vind je een model? Modellen voor commerciële klussen kun je bij modellenbureaus zoeken. Echter voor een vrijwerkproject is het gebruikelijker (en goedkoper!) om via social media of speciale websites te zoeken naar geschikte modellen die ook op TFP basis wil werken. De term TFP staat voor time for prints. Meestal geef je echter geen prints maar mail je een aantal digitale foto’s. Zelf gebruik ik Facebook veel bij mijn zoektocht naar modellen, hier zijn heel veel groepen waarin modellen, fotografen en muah’s oproepen plaatsen. Als je hier lid van wordt kan je zelf een oproepje plaatsen (evt samen met je moodboard). De eerste keren plaatste ik zelf een oproepje maar nu zoek ik liever zelf gericht naar een model. Als je eenmaal een beetje in het wereldje zit is het makkelijker om een geschikt model zelf te zoeken.
8 Wees voorzichtig met het overal plaatsen van je moodboard als je niet wilt dat anderen met jouw idee er vandoor gaan.
9 Maak contracten (quit claim) als je de foto’s wilt gebruiken voor je portfolio, op internet, social media, pr en zeker als je het commercieel wilt gebruiken. Google op ‘quit claim’ of ‘modellen release’ en je vindt verschillende voorbeelden. Pas ze aan en laat ze door alle deelnemers ondertekenen (niet alleen de modellen maar ook de andere partijen die hun medewerking verlenen). Je hoopt het niet nodig te hebben maar je kunt maar beter van te voren duidelijk zijn en alles goed geregeld hebben.
10 Zoek een geschikte locatie. Aangezien ik zelf geen studio heb en bij mij de omgeving juist een belangrijke rol speelt in mijn fotografie moet ik vooraf op zoek gaan naar een geschikte locatie. Ook hier geldt doe onderzoek, google, rijd rond in je woonplaats, vraag op social media (er is een groep: ik zoek een locatie). Als je iemand bij je shoot hebt die gespecialiseerd is in het thema, vraag die persoon dan om hulp. Zo was bij de Geishashoot een eigenaar van een Japanse webwinkel als styliste en leverancier van de kimono’s en accessoires bij de shoot betrokken. Zij had weer veel meer connecties en hielp mij verder in mijn zoektocht naar een locatie. Bedenk dat als je buiten fotografeert dat je een plan B nodig hebt als het slecht weer is. De Geisha shoot viel letterlijk in het water, er werd die dag code oranje gegeven omdat het stormde en de hele dag hard regende. Gelukkig had ik gevraagd of er een theehuisje was en daar konden we alsnog foto’s nemen.

Gelukkig hadden we een plan B tijdens deze shoot en konden we naar binnen tijdens een hele regenachtige dag.

11 Zorg voor de catering. Op de dag zelf ben jij degene die zorgt voor de hapjes en drankjes. Bedenk dat de meesten gratis of tegen kleine vergoeding meewerken aan JOUW idee, dus een beetje in de watten leggen mag best!
12 Bedenk dat je op de dag zelf in het begin weinig te doen hebt. Eerst zullen de stylistes en visagistes hun werk verrichten. Het is wel handig om erbij te zijn want ze zullen regelmatig willen weten of het is wat je ervan verwacht had en het is gewoon ook leuk en gezellig om samen aan de shoot te werken.
13 Zeker bij kindermodellen is de aandachtspanne kort. Als ze dan al eerst een paar uur bezig zijn geweest met visagie en aankleden kan je niet verwachten dat ze daarna nog lang willen poseren. Wees effectief en werk een paar poses/ideeën uit. Stop wanneer het model echt niet meer wil want het heeft geen enkel zin om door te gaan met een onwillig model. Zeker niet bij een kind. Het welzijn van een kind gaat boven een foto.
14 Zoek een bewerking die past bij de shoot (en bij jou als fotograaf). Ga net zolang door tot je de juiste sfeer te pakken hebt.

nieuwe bridgecamera van Sony: RX10

Foto’s combineren