in

Surrealistische HDR in Photoshop CC en Photomatix Pro



12 april 2016, 09:00

Bij urbexfotografie wordt vaak gebruikt gemaakt van HDR-bewerking, waarbij contrasten en kleuren versterkt worden om het surrealistisch karakter van de locatie beter tot zijn recht te laten komen. Fotograaf Wil Crooymans gebruikt daarvoor graag het favoriete programma Photomatix Pro, maar is eigenlijk wel benieuwd of samenvoegen tot HDR Pro in Photoshop CC op dit gebied al “volwassen” is geworden.

Als urbexfotograaf maak ik graag gebruik van Photomatix Pro voor HDR bewerkingen, omdat het zeer veel instelmogelijkheden heeft. Nu beschikt Photoshop CC over de functie ‘Samenvoegen tot HDR Pro’ en ik ben eigenlijk wel benieuwd of deze functie in Photoshop ondertussen al ‘volwassen’ is geworden. Meer tips over urbexfotografie vind je hier!

Stap 1. Foto’s samenvoegen tot HDR Pro

Als basis gebruik ik een tweetal foto’s van een roestige oude trein met verschillende belichting en die ik in Camera RAW heb omgezet tot TIF-files.
We openen de foto’s in Photoshop middels Bestand, Automatisch, Samenvoegen tot HDR Pro. Photoshop voegt vervolgens de foto’s samen tot een HDR-foto en schakelt over op het HDR Pro scherm met bijbehorende schuifjes.

Het HDR Pro scherm van Photoshop CC

Zoals je in de foto kunt zien is het aantal schuifjes beperkt en het kost me in eerste instantie veel moeite om een gewenst HDR effect te krijgen, met versterkt contrast en kleuren. In mijn achterhoofd wil ik graag een vergelijkbaar effect verkrijgen als bij Photomatix, maar dat lukt slechts ten dele. Rondom de trein is een erg opvallend halo-effect zichtbaar en de kleur van de lucht is veel te blauw en fel van kleur. Dit vraagt nog aardig wat nabewerking!

Stap 2. Kleurtoon en verzadiging aanpassen

Eerst werken we het halo-effect rondom de trein weg met het kloonstempel (modus donkerder, zachte rand en dekking 80%).
Middels CTRL-J maken we een kopie laag, waarop we de kleurtoon en verzadiging van de lucht gaan aanpassen middels Afbeelding, Aanpassing, Kleurtoon-Verzadiging. We kiezen voor blauwe tinten en middels het pipet stemmen we de kleur af op het blauw van de lucht. We schuiven Verzadiging en Helderheid terug totdat we tevreden zijn over het resultaat.

Kleurtoon en verzadiging van de blauwe tinten aanpassen

Stap 3. Belichting aanpassen, verscherpen, uitsnijden en opslaan

Om een wat meer dramatisch effect te verkrijgen kunnen we de belichting aanpassen middels de functie Afbeelding, Aanpassing, Belichting. We bereiken dit effect door de schuif Verschuiven iets naar links te schuiven en vervolgens optimaliseren we de belichting middels de schuif Belichting.

Optimaliseren van de belichting

Als we tevreden zijn met het resultaat passen we de laatste stappen toe: verscherpen, uitsnijden en opslaan.

De HDR-foto gecreëerd met de HDR Pro functie in Photoshop CC

HDR foto maken met Photomatix Pro

In mijn 4e blog kun je alle stappen teruglezen hoe ik HDR foto’s maak met Photomatix Pro. We openen dezelfde TIF-bestanden en laten de functie Remove Ghosts uit staan omdat dit bij deze foto’s niet nodig is en we geen ongewenst effect willen hebben in de lucht rondom de trein. De functie Reduce noise kun je uit laten staan als je al ruisvermindering hebt toegepast in Camera RAW, wat persoonlijk mijn voorkeur heeft.

Het bewerkingsscherm van Photomatix Pro

We gaan aan de slag met de veelheid aan schuifjes, waarover we bij Photomatix beschikken, en zien dat we de foto eigenlijk al precies zo kunnen krijgen als we uiteindelijk willen bereiken. Dit betekent dat we de foto in Photoshop alleen nog maar hoeven te verscherpen en bij te snijden, waarna we beschikken over onze HDR foto met een licht surrealistisch effect.

De HDR-foto gecreëerd met Photomatix Pro

Als ik de 2 HDR foto’s vergelijk dan is de keuze voor mij niet zo moeilijk. Ik blijf voor het bewerken van urbex foto’s trouw aan Photomatix Pro! De HDR foto gemaakt met Photoshop oogt nep, mist de mooie kleurtinten en dynamiek in belichting en scherpte, welke we wel zien op de foto gemaakt met Photomatix.

Mogelijk is de HDR functie in Photoshop prima voor natuurlijk ogende foto’s, maar als je een wat meer surrealistisch effect wilt, dan bereik je dat niet gemakkelijk. Het blijft natuurlijk persoonlijke smaak! Ik ben benieuwd waar jouw voorkeur naar uitgaat, laat het vooral achter in een reactie onder dit artikel!

Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

5 tips voor betere styling bij fotografie

Review: Fujifilm X-E2S