in

Trouwfotografie: zo maak de je mooiste shots tijdens een bruiloft

Trouwfotografie is een laagdrempelige vorm van fotografie om in te stromen. Er gaat altijd wel iemand trouwen die gehoord heeft dat jij fotograaf wilt worden. Veel beginnende fotografen gaan gretig op zo’n uitnodiging in. Er komt echter veel kijken bij het vastleggen van zo’n belangrijke dag. Als trouwfotograaf moet je van alle markten thuis zijn. Je bent namelijk regisseur, runner, chauffeur, weddingplanner en fotograaf ineen.

Daarom moet je van tevoren goed nadenken over wat je wilt vastleggen en hoe je de dag in beeld gaat brengen. Het eerste contact zal meestal van het bruidspaar uitgaan. Ze hebben jouw werk gezien en willen een eerste kennismaking. Het is van groot belang om dit professioneel te laten verlopen. Als je elkaar ziet, dan kunnen beide partijen direct zien of ze bij elkaar passen.

Allereerst tast je af wat de wensen zijn van het bruidspaar. Bespreek alle verwachtingen. Het is belangrijk om na te denken over alle mogelijkheden en onmogelijkheden van je aanwezigheid op de dag. 

Thuis bij de bruid

Als beide partijen besluiten met elkaar in zee te gaan, dan begint je werkdag als trouwfotograaf veelal bij de bruid thuis. De bruidegom komt zijn aanstaande vrouw ophalen, waar hij voor het eerst de jurk mag aanschouwen. De voorbereidingen zijn vrijwel altijd ergens binnen en er gebeurt van alles. De visagist of haarstylist is bezig met de bruid, de make-upartist voorziet daarna de vrouw van make-up en de jurk moet worden aangetrokken.

Het is heel verleidelijk om je focus alleen op de bruid te leggen, maar er zijn ook nog veel andere gasten in het huis. Bijna iedereen die aanwezig is, heeft ook een taak, bijvoorbeeld versieringen aanbrengen of koffie of andere lekkere dingen klaarzetten. Als ze niet bezig zijn, dan zijn ze gezellig aan het kletsen. Ook dit is allemaal onderdeel van de trouwdag en kan leuke, spontane foto’s opleveren. 

Foto: Fotonel-NL

Onopvallend maar toch aanwezig

Later op de dag vindt de ceremonie plaats. Uiteraard moet je daar ook aanwezig zijn, maar wel zo onopvallend mogelijk. Soms gebeurt het dat een fotograaf de ceremonie stillegt om iets opnieuw te doen. Die fotograaf heeft geen gevoel voor de situatie en verandert de plechtigheid in een toneelstuk. Zorg er altijd voor dat je het natuurlijke verloop niet verstoort. Als je wilt regisseren, doe dat dan vooraf. Spreek bijvoorbeeld met het bruidspaar af dat ze extra langzaam moeten lopen. Maar houd ze nooit tegen als ze toch te hard lopen.

Als de trouwceremonie gaat beginnen, heb je er meestal al een paar uur op zitten waarin je een band hebt kunnen opbouwen met het bruidspaar. Als je de portretserie al gedaan hebt, kan het lastig zijn dat het bruidspaar de fotoshoot nog vers in het geheugen heeft zitten en geneigd is bepaalde poses aan te nemen of naar de camera te kijken. Het is daarom handig om het bruidspaar even te vertellen dat dit het moment is waarop ze jou even moeten vergeten en van het moment moeten genieten. Zo maak je de mooiste foto’s met echte emotie.

Op tijd present

Zorg dat je het bruidspaar kunt fotograferen als ze bij de trouwlocatie aankomen. Spreek dit van tevoren af, want misschien moet je wel je auto parkeren of rijd je juist met het bruidspaar mee. In dat geval kun je om de hoek uitstappen. De gasten van het bruidspaar staan meestal buiten te wachten, wat je soms nog wat leuke, ongedwongen portretten kan opleveren. Bedenk ook van tevoren goed vanaf welke kant je de aankomst van de trouwauto wilt fotograferen, wat er in je compositie opgenomen moet worden en welke lens je hiervoor wilt gebruiken.

Het bruidspaar gaat vaak eerst op de locatie naar binnen om daarna in een zijkamertje te wachten totdat alle gasten binnen zijn. In die tijd kun jij een plekje zoeken voor je tas, de juiste lenzen erbij pakken en je camera instellen. Meestal zal de bruid door haar vader naar binnen begeleid worden terwijl iedereen in de zaal is gaan staan en de bruidegom staat te wachten om zijn bruid ‘in ontvangst te nemen’. Dit is een emotioneel moment, dus wees er klaar voor om dit vast te leggen.

Foto: Eikens

Het jawoord

Als iedereen weer is gaan zitten, heb je ongeveer tien minuten voordat het bruidspaar elkaar het jawoord geeft. In die tijd kun je overzichtsfoto’s van de trouwzaal maken en de belangrijkste gasten in beeld brengen. Het is belangrijk dat je goed de sfeer en de setting in beeld brengt. Het kan dus gebeuren dat je een aantal minuten op een knie zit te wachten op bijvoorbeeld een lach of een traan.

Wanneer het tijd is voor het bruidspaar om elkaar het jawoord te geven, dan zal de ambtenaar hen vragen om te gaan staan. Dat praatje gaat nog wel even duren, dus je zou het moment kunnen aangrijpen om een overzichtsfoto te maken waarbij het bruidspaar wat kleiner in beeld staat terwijl ze elkaar de rechterhand geven. Daarna kun je rustig naar voren gaan en heb je nog alle tijd om je op het bruidspaar te richten.

De kus

Nadat het jawoord is gegeven, volgt de kus. Als je geluk hebt, duurt die tien seconden, maar als je pech hebt, dan is het moment binnen één seconde voorbij. Je moet in beide situaties klaarstaan om dat moment voor de eeuwigheid te vangen. Ook het moment vlak na de kus is belangrijk. Het bruidspaar blijft elkaar dan vaak stralend aankijken terwijl alle aanwezige mensen applaudisseren.

Foto: Lie73

De ringen

Sommige fotografen maken tijdens de ringen uitwisselen een close-up van hoe de ring om de vinger wordt geschoven. Dat levert vaak geen heel spannende foto’s op. Je zou het ook kunnen vastleggen met wat meer context in beeld. De uitdrukking op de gezichten van het bruidspaar, of misschien zelfs wel een gedeelte van de trouwzaal erbij in beeld, kan het verhaal nog beter vertellen.

Officiële gedeelte

Als laatste moeten de aktes worden ondertekend. Het moment zelf is niet heel boeiend om vast te leggen, maar wel een ‘must have’. Als fotograaf kun je op hetzelfde plekje blijven zitten om iedereen die zijn handtekening plaatst op de foto te zetten.

Felicitaties

Dan komen de felicitaties: een erg leuk en belangrijk moment om vast te leggen. Je hoeft niet iedereen te fotograferen die langsloopt bij het bruidspaar, maar zorg wel dat je aanwezig bent voor de eerste groep mensen die het bruidspaar feliciteert. Daaronder bevinden zich immers de naaste familieleden en meest intieme vrienden. Het is het handigst om hiervoor achter het bruidspaar te gaan staan, zodat je de persoon die de bruid of bruidegom feliciteert goed vast kunt leggen. 

Foto: Canipel

Bellen

Na de ceremonie en de felicitaties gaan de gasten vaak eerst naar buiten om daarna het bruidspaar te ontvangen. Vaak wordt er dan bellengeblazen zodra het bruidspaar naar buiten komt. Om dit moment goed vast te leggen, is het van groot belang dat je op je scherpstelpunt let. Gebruik voor deze situatie altijd een enkel scherpstelpunt in het midden dat je op de ogen van het bruidspaar richt, en zet de autofocus op enkelvoudig en niet op continu. Zodoende verklein je de kans dat je scherpstelt op een belletje in plaats van op het bruidspaar.

Groepsfoto’s

Elke bruiloft heeft wel een moment waarop groepsfoto’s worden gemaakt. Soms maar één van het hele gezelschap, maar soms ook van alle mogelijke combinaties van vrienden en families. Het is jouw taak om hier iets leuks van te maken. Sommige fotografen proberen tijdens de trouwdag groepjes mensen spontaan vast te leggen, maar het risico is dan wel dat niet iedereen op de foto staat. Daarom wil het bruidspaar vaak toch nog even familiefoto’s laten maken.

Als er veel mensen tegelijk op de foto moeten, is het ideaal om een grote (staatsie)trap te gebruiken waar alle gasten goed op passen. Als die er niet is, kun je misschien een plekje vinden waar jij een stukje hoger staat dan de rest, zodat je iedereen van bovenaf kunt fotograferen. Als je met grote groepen werkt, zorg dan dat je een diafragma gebruikt dat klein genoeg is (hoge diafragmawaarde) om zowel het bruidspaar aan de voorkant als de mensen achteraan scherp te krijgen. 

Binnen

Als de groepsfoto binnen wordt gemaakt, dan kan het soms niet haalbaar zijn om zonder flitslicht te werken. Als dat het geval is, probeer dan waar mogelijk indirect te flitsen via het plafond of de muur. Als dat niet mogelijk is, dan is de flitser los van de camera een goed alternatief. Zet je flitser dan ergens links of rechts van je op een statief om frontaal flitslicht zoveel mogelijk te voorkomen. Het is ook handig om een flitsparaplu te gebruiken om het licht goed te verspreiden en de lichtbron zo groot mogelijk te maken.

Foto: Joysje

Positionering

Of je de gasten heel erg strak positioneert of het juist een beetje rommelig laat zijn, hangt af van het bruidspaar en wat voor dag zij ervan maken. Het is in ieder geval wel belangrijk dat iedereen er volledig met zijn hoofd en liefst ook schouders op staat. Als je iedereen in de lens wilt laten kijken, dan zul je de aandacht moeten vragen en laten weten dat je de foto gaat maken, zodat er geen mensen meer met elkaar staan te praten of de andere kant op kijken.

Experimenteren

Het is leuk om eens te experimenteren met alternatieve vormen van groepsfotografie. Denk hierbij aan mensen die met hun rug naar de camera staan of vreemde acties die worden uitgehaald. Hierdoor ontstaat een leuke afwisseling met de normale groepsfoto’s. Zulke foto’s zijn echter meer een aanvulling op de standaardgroepsfoto’s dan een vervanging daarvoor.

Shoot van het bruidspaar

Dit is het moment waarin je de meeste interactie met het bruidspaar zult hebben. Ook heb je de meeste inspraak over de locatie, en dus de meeste controle over het eindresultaat. Om dat resultaat zo goed mogelijk te krijgen, zijn er drie dingen waar je continu mee bezig moet zijn: de locatie en compositie, het aanwezige licht en de aansturing van het bruidspaar. De locatie zal verschillende elementen hebben die de compositie van de foto bepalen. Daarnaast zijn er verschillende soorten aanwezig licht. De aansturing van het bruidspaar is belangrijk om de kersverse echtgenoten zo goed mogelijk te positioneren in jouw gewenste compositie, in het bestaande of zelfgemaakte licht. Ook heb je daarmee de manier waarop ze poseren voor de camera in de hand.

Foto: Thereserijken

Locatie

De locatie is afhankelijk van de wensen van het bruidspaar. Er zijn bruidsparen die uren willen uittrekken voor de fotoshoot en naar verschillende locaties willen rijden. Maar er zijn ook bruidsparen die helemaal geen zin hebben in een fotoshoot en maximaal een half uurtje willen reserveren.

Als het bruidspaar je vraagt of je nog een mooie locatie weet, zeg dan dat overal mooie foto’s gemaakt kunnen worden. Het ligt eraan wat het bruidspaar wil: romantische foto’s, ruig, stoer of stads? Je kunt hun ook vragen na te denken over plekken die voor hen een speciale waarde hebben. Bijvoorbeeld de plek waar ze elkaar voor het eerst ontmoet of gezoend hebben. Dat stelt het bruidspaar ook direct op hun gemak en geeft een extra dimensie aan de foto’s.

Een mooie locatie is nog geen garantie voor mooie foto’s. Het is de manier waarop de locatie gebruikt wordt, hoe je speelt met het aanwezige licht en de houding en blik van het bruidspaar.

Compositie

Om te bepalen waar het bruidspaar tijdens de shoot moet gaan staan, kun je kijken naar de aanwezige lijnen in de omgeving die het beeld bepalen. Het is over het algemeen niet mooi als er verticale lijnen in beeld door of achter het bruidspaar lopen. Door zelf een stapje opzij te doen of dit te vragen aan het bruidspaar, komen zij vrij te staan van hun omgeving.

De positie van het bruidspaar ten opzichte van de horizontale lijnen kun je vaak alleen zelf bepalen door bijvoorbeeld door je knieën te gaan, rechtop te staan of ergens op te klimmen. De horizon of andere horizontale lijnen zullen, als je het bruidspaar van top tot teen in beeld neemt, vrijwel altijd visueel door het bruidspaar heen of achter hen langs lopen. Op welke hoogte de lijnen moeten lopen voor de mooiste compositie, is niet zomaar te zeggen, maar het is vaak niet mooi als zulke lijnen door het hoofd heen lopen. 

Zonlicht

Als de zon schijnt en je gaat buiten foto’s maken, is het meestal het mooist om de zon vanaf de zijkant of van achter het bruidspaar te laten komen. Hierdoor schijnt de zon niet recht in het gezicht van het bruidspaar, waardoor ze hun ogen open kunnen houden en een ontspannen gezicht zullen hebben. Als je het bruidspaar klein in beeld neemt en veel van de omgeving meeneemt, kan het juist wel weer mooi zijn om de zon in je rug te hebben. Dan komen de blauwe lucht en de wolken namelijk het mooiste uit.

Foto: Smuldersfotografie

Schaduw

Het zoeken van een plekje in de schaduw kan veel lastige lichtsituaties oplossen en zorgt vaak voor een neutrale verlichting van het gezicht. Door een gedeelte van de omgeving waar de zon op schijnt in de achtergrond op te nemen, krijg je tegenlicht, wat voor een mooi randje licht kan zorgen. Je moet de belichting daarbij wel goed instellen op je onderwerp, zodat je geen onderbelichte foto krijgt. Om dit te voorkomen, zou je gebruik kunnen maken van de spotmeting. Je kunt ook je lens een andere richting op houden om het licht te meten. Wat ook steeds vaker wordt gedaan, is een silhouet maken van het bruidspaar door de belichting in te stellen op een hele lichte achtergrond. Het bruidspaar zal hierdoor donkerder worden weergegeven.


Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Fotograferen op reis: zo bewerk je makkelijk je foto’s onderweg

Fotografen gezocht! Met Zoom.nl het Bloemencorso in Zundert fotograferen