in

Van concept tot reclamefoto



23 december 2014, 14:00

Sjoerd Stellingwerf houdt naast fotografie ook van speciaal bier. Zijn wens om een reclamefoto voor een biermerk te maken is uitgekomen. In deze blog vertelt hij het proces van een concept bedenken tot aan het eindresultaat.

Omdat ik naast fotografie en beeldbewerking ook houd van speciaal bier, wilde ik altijd nog eens een reclamefoto maken voor een biermerk.

Concept

In de Heks (de speciaalbierenkroeg van Deventer) raak ik met Marijn Kroon van Davo bieren in gesprek en samen bedenken we die avond een foto voor de Davo Surfale, een fris zomers speciaalbiertje, dat door de makers ook wel “F*cking Hawaii” in een flesje wordt genoemd.

Het idee: een beachbabe die al surfend uit een flesje Davo Surfale komt. Nadat ik de schets heb gemaakt, spreken we nog eens af. Dit keer in nuchtere toestand om zo de details van de shoot door te nemen.

Voorbereiding

Er moet namelijk nogal wat gefotografeerd en geregeld worden.
– het model
– een make-up artist
– de surfplank
– het artwork van het etiket, wat later weer in de foto verwerkt gaat worden.
– en natuurlijk bier (zowel het glas, het flesje als het bier zelf voor de splashes)

Via de Facebook groep “TFP SHOOTS” (een netwerk voor modellen, fotografen en visagisten) plaats ik een oproep voor een model en een visagist. Als model kies ik uiteindelijk Irena Pantelic (voormalig miss Nederland) en voor de visagie Dineke Post-van Veen. Marijn regelt de surfplank, het artwork en de props (bier en glas).

Fotografie (fase 1 – product)

Omdat ik in eerste instantie de shoot heel reclamisch wil laten ogen (niet tegen een achtergrond, maar echt een studio-look wil geven), besluit ik om eerst het bier te fotograferen. Omdat ik niet weet of ik het ooit nodig zal hebben, schiet ik ook gelijk statische productfoto’s van het flesje en een vol glas Surfale.

Hiervoor gebruik ik als ondergrond een spiegelende witte plaat. Eén lamp plaats ik voor het object en een lamp achter het object. De achterste lamp dek ik zowel links als rechts af met twee piepschuimen platen, zodat er een verticale streep licht ontstaat die het bier mooi oplicht.

Voor de druppels op het flesje, heb ik het bier eerst goed gekoeld en er daarna voorzichtig (niet te veel!) water opgespoten met een plantenspuit. De fles en het volle glas voeg ik later in Photoshop samen, maak het vrijstaand met behulp van een laagmasker en pas met behulp van curven het licht aan. Zie hieronder het eind- resultaat. Deze foto is niet gebruikt voor de definitieve foto.

Fotografie (fase 2 – splashes)

Met dezelfde lichtopstelling als hierboven beschreven, maak ik ook foto’s van het flesje waaruit ik bier schenk en het lege losse glas. Omdat het nogal lastig is om met één hand mooi in te schenken en met de andere hand de afstandsbediening van de camera te bedienen, zijn er nogal wat flesjes voor nodig om het resultaat te behalen wat ik wil.

Maar de echte bierverspilling begint pas wanneer ik de splash wil fotograferen die uit het flesje komt, waar uiteindelijk het model op moet surfen. Deze foto’s maak ik met twee speedlight flitsers. De camera zet ik vast op het juiste brandpunt, zodat ik me daar niet druk om hoef te maken. Vervolgens fotografeer ik de bekertjes gevuld met bier die ik leeggiet in een emmer. Omdat het ook hier erg lastig is om de vorm te krijgen die ik voor ogen heb, heb ik tijdens dit proces bijna 500 foto’s gemaakt, waar ik er uiteindelijk 54 van heb geselecteerd die bruikbaar zijn.

Tip: dek voordat je begint de studio af met plastic of iets dergelijks, dat scheelt een hoop zooi 😉

Beeldbewerking (fase 1 – splashes)

Voordat ik het model ga fotograferen wil ik eerst de achtergrond klaar hebben, zodat ik nauwkeuriger de positie en de hoek kan bepalen van waaruit ik ga fotograferen. Dit moet natuurlijk matchen met elkaar.

Met behulp van laagmaskers in Photoshop knip ik alle verschillende druppels en splashes uit die ik nodig heb voor de golf die uit het flesje gaat komen. Dit is een tijdrovend klusje, maar erg rustgevend om te doen.

De uiteindelijke splash pas ik (weer met behulp van curven) aan, zodat het er niet uitziet als een bleek biertje, maar een mooie volle Ale. De basis staat, nu kan het model gefotografeerd worden!

Fotografie (fase 3 – model)

Op een maandag heb ik afgesproken met Marijn Kroon van Davo bieren, Irena Pantelic, het model en Dineke Post-van Veen, de Visagist. Nadat de make-up en het haar gedaan zijn (ik heb hier geen foto’s van, maar onderschat het niet: vaak is het essentieel voor een goede foto en scheelt het veel retouching in Photoshop) en de bikini is uitgekozen, kunnen we gaan fotograferen.

Belangrijk is dat, net als bij het bier, het licht van achteren komt. Daarnaast gebruik ik Marijn met een stuk piepschuim en een grote octabox als invullicht. Omdat ik beweging in de foto wil, moet het haar bewegen. Hiervoor hebben we ook nog een paar aparte foto’s geschoten, waarbij Dineke het haar van Irena optilt en laat “vallen”. Als je wel een ventilator hebt, is dit niet nodig.

Beeldbewerking (fase 2 – Surfale)

De verschillende foto’s van Irena en het haar voeg ik samen. Daarnaast heb ik de surfplank wat kleiner en helemaal wit gemaakt. Met behulp van “dodge and burn” (het doordrukken en tegenhouden van licht) zet ik het contrast wat meer aan.

Tijdens de shoot hebben we besloten dat de foto dezelfde tropische uitstraling als het etiket van de Davo Surfale moet hebben (ontworpen door Paul van Riel). Dus heb ik uit zijn artwork de elementen gehaald die ik over de bikini en de surfplank heb geplaatst.

Nu ook dit klaar is, kan ik alles samenvoegen. Ik zet Irena met surfboard op de splash en haal waar nodig (weer met behulp van laagmaskers) de delen weg waar bier overheen moet komen, zodat ze echt in het bier lijkt te surfen. Met behulp van diverse water brushes, maak ik nog wat witte spetters en schuim op plaatsen waar de golven tegen het board aan slaan.

Bijna klaar, maar de foto is nog wat leeg. Er mist toch een achtergrond. Gelukkig vind ik tussen oude vakantiefoto’s uit Thailand nog een strand en ook heb ik nog een wolkenlucht die ik op een mooie lentedag in Deventer heb gemaakt. Beiden lenen zich goed voor de deze foto.

Omdat ik alles al vrijstaand heb gemaakt, kan ik deze laatste 2 foto’s er makkelijk achter zetten. De lucht en het strand laat ik meer matchen met het de kleuren op de surfplank en de bikini, door hier kleuren uit te prikken met het pipetje en deze als kleurlagen met verschillende transparanties (ik gebruik veel soft light, multiply en colour) over de achtergrond te leggen. Als laatste verscherp ik de foto en maak ik met behulp van Nik Software nog wat kleuraanpassingen over alle lagen samen, zodat ze echt samensmelten als één beeld.

Eindresultaat


Een reclamefoto voor een biermerk zoals ik wilde én een tevreden klant!

Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Review: Panasonic Lumix DMC-GM5

Review: Lensbaby LM-10