in

Werken in Lightroom: Color Grading kleur



30 maart 2021, 10:35

Zoals we in het andere artikel hebben laten zien, kun je het nieuwe ‘Kleurverlopen toepassen’ in Lightroom gebruiken om zwart-witfoto’s een kleurtje te geven. Maar het werkt uiteraard ook perfect bij kleurenfoto’s. Daarnaar kijken we hier.

Voor

Na

Orange & Teal

Zoals gezegd is Color Grading een term die we vooral kennen uit Hollywoodfilms. Een heel bekend voorbeeld was ‘The Matrix’-filmserie, waarbij een groene kleur de sfeer van een virtuele wereld binnen een computer aangaf. Als je goed kijkt, zal je opvallen dat bijna iedere film wel gebruikmaakt van deze techniek, al is het de ene keer subtieler dan de andere. Een populaire inkleuring is ‘Orange & Teal’, waarbij hoge lichten een oranjezweem krijgen en schaduwen een blauw/cyaantint die ’teal’ genoemd wordt. Een belangrijke reden voor deze populariteit (het wordt ook wel de ‘Blockbuster Look’ genoemd) is dat beide kleuren complementair zijn. Ze liggen precies tegenover elkaar in de kleurencirkel, en dat blijkt altijd een sterke combinatie op te leveren. Meer hierover in de expertcursus in dit nummer. Deze specifieke combinatie is bovendien erg geschikt voor beelden met mensen erin, omdat oranje dicht bij de huidskleur ligt en dus geen ongewenste huidverkleuring oplevert. Daarnaast geeft het een effect van het ‘gouden uurtje’ in een landschap. Laten we dit dus eens toepassen op een model in een landschap.

Hooglicht

We gaan weer naar Kleurverlopen toepassen en beginnen met Hooglicht. Ditmaal kiezen we voor de middelste weergave, waarbij de kleurenwielen ieder apart worden getoond. Trek het rondje midden in het wiel in de richting van oranje. Omdat dit vooral de huidtinten inkleurt, nemen we een kleur die tussen echt oranje en geel ligt (Kleurtoon 46). Zet de Verzadiging redelijk hoog, zodat het effect goed te zien is. Straks kunnen we dit schuifje altijd weer lager zetten als het effect overdreven blijkt te zijn. Je kunt overigens ook (via het pijltje achter Verzadiging) schuifjes voor Kleurtoon en Verzadiging laten tonen. Dan kun je de waarden op de klassieke manier instellen in plaats van door aan het rondje te trekken.

Schaduwen

Klik nu op het meest linkse rondje van het trio, zodat je het Schaduwen-kleurenwiel krijgt. In theorie zouden we nu de schaduwen moeten inkleuren met Kleurtoon 210, omdat beide kleuren samen altijd 256 moeten opleveren om complementair te zijn. In de praktijk zul je vaak zien dat je toch op een iets ander getal uitkomt, omdat je de kleur van de achtergrond mengt met de nieuwe kleur. Kleurtoon 230 lijkt hier toch nog net iets mooier. Overvloeien en Balans worden nu belangrijke schuifjes voor het eindresultaat. Zet je Overvloeien op 100, dan verkleurt het gezicht al, en dat is niet mooi. Zet je de waarde juist op 0, dan behoud je de huidskleur in het gezicht. Zet je de Balans wat lager, dan versterk je het blauwe effect in de achtergrond. Ga je te ver, dan wordt het gezicht ook weer blauw. Je kunt nog proberen of dit weer te verminderen valt door ook de Middentonen in te kleuren met dezelfde Kleurtoon 46 of iets geler.

Orange & Teal is een bekende manier van Color Grading bij Hollywoodfilms. Het staat ook wel bekend als de ‘Blockbuster Look’.

Video

Bekijk hier de video waarin we het stap voor stap uitleggen.

Werken in Lightroom: Color Grading zwart-wit

Spoedcursus: Vlinder