in

Werken met Lightroom: selecties en maskers (deel 1)

Lightroom Classic kreeg onlangs een update, met daarin het geheel nieuwe Masker. Deze verzameling selectiegereedschappen vervangt de oude lokale correctiegereedschappen, en biedt daarbij veel meer mogelijkheden. In dit artikel laten we de nieuwe maskers en selecties zien. Benieuwd naar het selecties maken op basis van kleurbereik? Lees dan hier deel 2 van deze serie.

Voor
Na

Masker-gereedschap

Als je in Lightroom Classic versie 11 een lokale correctie wilt toepassen, zal het je opvallen dat de drie gereedschappen daarvoor verdwenen lijken te zijn. In plaats daarvan heb je nu één gereedschap, dat simpelweg Masker heet. Klik je op dat icoontje, dan krijg je een lijst met in totaal acht gereedschappen, waaronder ook weer de ‘oude drie’. Je kunt dus nog steeds bijvoorbeeld een gegradueerd filter aanbrengen, alleen heet dat nu Lineair verloop. Wanneer je zo’n verloop aanbrengt, zie je wat het grote verschil is tussen de oude werkwijze en de nieuwe maskers. Je krijgt een paneeltje te zien, waarin het zojuist aangebrachte verloop een onderdeel is van een totaalmasker. Onderin zie je twee knoppen: Toevoegen en Verwijderen. Dit is de essentie van de nieuwe werkwijze. Je bouwt een masker nu op in onderdelen, een beetje vergelijkbaar met werken in lagen in een programma als Photoshop.

De drie oude lokale gereedschappen vormen nu een onderdeel van acht gereedschappen waarmee je een masker samenstelt. Zo’n masker kan bestaan uit meerdere ‘lagen’ of ‘submaskers’.

Verfijnen via aparte laag

Stel dat we het verloop willen verfijnen door de toren weer uit het verloopmasker te verwijderen. Vroeger selecteerde je dan het penseel en gumde je de toren weg. Dat was echter een ‘destructieve’ handeling, want je gumde in het verloopfilter zelf. Achteraf herstellen was daarom nauwelijks mogelijk. Nu kan dat wel, omdat je werkt in een aparte laag. Klik op Verwijderen en kies dan voor Penseel. Als je nu de toren beschildert, ontstaat een tweede laag met alleen dat schilderwerk erin, en die laag wordt als het ware ‘afgetrokken’ van de laag met het verloop. Het gummen gaat nu dus op een niet-destructieve manier, omdat je met twee aparte submaskers werkt. Als je het hinderlijk vindt dat het paneeltje deels de foto bedekt, kun je het in het rechterpaneel slepen. 

Doordat je nu in ‘lagen’ werkt, kun je het verloop in de toren weer weggummen, maar op een niet-destructieve manier. Het penseel maakt een apart submasker aan, dat wordt afgetrokken van het verloopmasker.

Lucht of onderwerp selecteren

Bij deze foto kan de lucht bewerken nog veel sneller en gemakkelijker, omdat er twee nieuwe gereedschappen bij zijn gekomen. Met Selecteer de lucht kun je nu aan Lightroom vragen om direct de lucht te selecteren, zodat je die toren helemaal niet meer hoeft weg te gummen! Ook automatisch het Onderwerp selecteren behoort tot de mogelijkheden. Alle gereedschappen hebben bovendien een Omkeren-optie, zodat je ook een masker kunt maken van het landschap behalve de lucht, of de achtergrond van een portretfoto. En je kunt alle gereedschappen selecteren bij Toevoegen of Verwijderen, zodat ingewikkelde maskers mogelijk worden door verschillende gereedschappen te combineren. Dat bekijken we in het tweede deel van deze Quickstart.

In dit voorbeeld kan het zelfs nog veel gemakkelijker, want Lightroom Classic heeft nu een gereedschap waarmee je direct de lucht kunt selecteren. Dan hoef je die toren dus niet meer zelf te verwijderen.

Video

Bekijk hier de video waarin we het stap voor stap uitleggen.

Meer over de nieuwe functies in Lightroom

Dit artikel was deel 1 van de Quickstart over de nieuwe selecties en maskers in Lightroom Classic. Lees ook deel twee van het artikel, waarbij we een selectie en masker maken op basis van kleurbereik.

Wil je daarnaast meer leren over bewerken in Lightroom? Volg dan onze Zoom Academy cursus Beheren en bewerken in Lightroom 2022, of bekijk onze livestream waarin we de nieuwe functies uitleggen en laten zien.

Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Flitsen bij daglicht: zo combineer je dag- en flitslicht

Werken met Lightroom: selecties en maskers (deel 2)