in

Zo bewerk je je mooiste macrofoto | Lightroom edit sessie


9 november 2017, 12:00

In deze Lightroom edit sessie gaan we aan de slag met macrofotografie! We focussen ons deze keer vooral op de belichting, sprankelende kleuren en ruis & scherpte.

Lightroom edit sessie op video

Complete edit van een macrofoto

De originele RAW-foto, gemaakt door Jolanda Vlastuin:

Belichting corrigeren

Een makkelijke eerste stap bij het corrigeren van je belichting, is het verslepen van het histogram. Als deze ver op links ligt, is de foto waarschijnlijk onderbelicht. Je kan het histogram dan makkelijk naar rechts slepen, waarbij je de foto direct al lichter ziet worden. Hetzelfde geldt voor een overbelichte foto; die sleep je heel eenvoudig terug naar links.

Als je vervolgens het menu standaard opent, dan zie je dat de sliders voor belichting daar al zijn aangepast. Je kan nu veel gerichter de hooglichten, schaduwen, witte en zwarte tinten bijstellen om de belichting precies naar smaak te krijgen.

Witbalans aanpassen

Omdat de foto nu een gele kleurzweem heeft gekregen, gaan we de witbalans ook aanpassen. Dit doen we met het pipet. We kiezen een neutrale doelkleur, die in dit geval wit zou moeten zijn. Die vinden we op de vleugel van de juffer. Zodra je daar met het pipet op klikt, verandert direct de tint van de volledige foto. Als dit voor jouw gevoel niet helemaal is zoals gedacht, kan je dit nog bijstellen met de temperatuur en kleurtint sliders.

Kleur aanpassen van de achtergrond

In het menu HSL/KLEUR/ZWART-WIT onder de optie KLEUR kan je met verschillende sliders de kleuren in de foto aanpassen. We gebruiken dit om de achtergrondkleur wat levendiger te maken. Met de kleurtoon kan je bijvoorbeeld een gele kleur meer oranje of groen maken. Met verzadiging kan je een kleur intenser maken, of juist omzetten in zwart-wit. En met luminantie bepaal je de lichtsterkte van de betreffende kleur. In deze foto maken we de geel- en groentinten iets warmer, zodat ze meer afsteken tegen het frisse blauw.

Compositie en details

Om de juffer meer aandacht te geven, croppen we de foto. Dit omdat de linker onderhoek door de bokeh nog redelijk druk oogt. We laten een klein hoekje over, wat we afzwakken met een klein lichter vignet. Dit geeft te foto tevens een frissere uitstraling.

Onder het menu details verscherpen we de foto en pakken we de ruis aan. Er is sprake van luminantieruis; oftewel, ruis die ontstaat door verschillende helderheden van de pixels. De pixels hebben wel dezelfde kleur, waardoor de ruis niet heel storend is. De luminantieruis corrigeren we met de luminantieslider. Als er sprake zou zijn van kleurtintruis, dan zou je pixels in zowel een rode, groene als blauwe kleur zien. Dat is een veel storendere vorm van ruis. Deze pak je aan met de kleurtintslider.

Het onderwerp benadrukken

Met het aanpassingspenseel gaan we het lijf van de juffer selecteren. Dit doen we omdat we hier iets meer nadruk op gaan leggen. Om goed te kunnen zien waar je werkt, kan je het aanpassingspenseel een kleur geven, of de belichting tijdelijk helemaal naar boven of onder schuiven. Door alt-ingedrukt te houden, kan je de selectie weer ongedaan maken. Als je bent ingezoomd, kan je de spatiebalk ingedrukt houden om alsnog de foto te slepen. We zetten eerst een grove selectie op en werken daarna de randen bij met een grotere doezelaar.

Dit is een heel erg lastig, tijdrovend en secuur werkje. Je zal altijd wel wat slordigheidsfouten hierin maken, dus het is niet aan te raden om op deze selectie grote wijzigingen in kleur, belichting of contrast toe te passen. Vandaar dat we hier alleen heel subtiel wat extra ruis weghalen, het lijf verscherpen, wat contrast toevoegen en de belichting een piepklein beetje verhogen.

Ook bij het fotograferen van insecten draait het om de ogen. Het oog maken we extra zwart door het hier te selecteren, de randen met de doezelaar bij te werken en de belichting omlaag te halen.

De kleuren extra benadrukken

De laatste stap in deze edit sessie brengt je weer terug naar het menu standaard hier gaan we met de schuifjes voor verzadiging en levendigheid de kleuren wat meer benadrukken. Wees hier heel voorzichtig mee, want het resultaat oogt al snel te druk of erg nep als je de kleuren extreem aanzet.

Het resultaat

Jolanda Vlastuin heeft zelf natuurlijk ook haar RAW-bestand bewerkt:

Wacom creëer 3D binnen handbereik: de Pro Pen 3D

De mooiste Zoom.nl Foto’s van de Week – Week 45