in

Zo creëer je diepte in natuurfoto’s

Het blijft in veel gevallen een uitdaging: het omzetten van die driedimensionale ervaring in een tweedimensionaal eindproduct: de foto. De eerste stap is over het onderwerp nadenken en begrijpen hoe diepte en dimensie door de kijker ervaren worden. Als je dat weet kun je op diverse manieren proberen om die dieptewerking in je beelden te verwerken. 

Eén van de meest gebruikte technieken om diepte in je beelden aan te brengen is het gebruik van een – al dan niet afgesneden – object in de voorgrond. Bijvoorbeeld een boom of een tak. Zo’n element dat zich in de voorgrond bevindt geeft de kijker het idee dat er ruimte in het beeld zit. Je onderwerp bevindt zich waarschijnlijk een stukje verder naar achteren in het beeld, waardoor er overlap ontstaat. Overlap maakt duidelijk dat ergens ruimte tussen zit en creëert daarmee dimensie.

Probeer het element in de voorgrond altijd op een zo natuurlijke manier in je beelden te verwerken. Forceren helpt niet, want dat heeft de kijker snel door. Zoek naar een manier waarop het element in de voorgrond op een logische manier in beeld verschijnt en kijk ook naar de mate van scherpte en herkenbaarheid van dat element. Een compleet onscherpe struik in de voorgrond is misschien een grappige toevoeging als je weet dat daar een struik staat. Als kijker weet je dat natuurlijk niet en als die stuik vervolgens onherkenbaar is geraakt door het gebruik van teveel onscherpte is het slechts een verzameling vlekken die de kijker juist af kunnen leiden. Dan schiet je dus het doel voorbij.

Zorg voor een ‘kijkdoos’ effect. Als kind heb je waarschijnlijk kijkdozen gemaakt, waarbij je hele werelden uit karton kon scheppen door elementen overlappend achter en voor elkaar te plaatsen in een kartonnen doos met een kijkgaatje. In zo’n kijkdoos had je meestal een voorgrond, een middensectie en een achtergrond. Onderscheid deze verschillende ‘ruimtes’ ook in je foto’s, dan zul je ontdekken dat er in veel foto’s sprake is van een onderverdeling. Als je daar bewust naar kijkt en ervoor zorgt dat er in al deze secties interessante beeldelementen aanwezig zijn zorgt dat voor diepte en gelaagdheid. 

Het spelen met scherpte en onscherpte kan ook een manier zijn om aan de kijker duidelijk te maken dat er diepte zit in het beeld. Dit doe je door te werken met een groot diafragma (een klein f-getal) en te focussen op precies het juiste element in je beeld (meestal het hoofdonderwerp). Dat element in de voorgrond kun je scherp fotograferen, waarna de scherpte in de achtergrond snel wegloopt en de voor- en achtergrond in onscherpte hult. Dat geeft je beeld diepte, want de kijker zal het spel tussen scherpte en onscherpte interpreteren als dieptewerking.

Tamron 11-20mm en 150-500mm – Zoom.nl

Dit zijn de mooiste foto’s van april 2021