in

Zonnestralen in het bos fotograferen


17 maart 2015, 10:07

Hoe maak je toch van die sprookjesachtige mistige foto’s met zonnestralen in een bos.
Esther Vinju legt het je uit.

Een vriendin had een overnachting voor twee gekregen in een hotel in Doorwerth. Ze nodigde me uit om mee te gaan en zei semi-grappend dat het mooi zou zijn om dan foto’s te maken met mist en zonnestralen in het bos. Na heerlijk geslapen te hebben stonden we de volgende ochtend in het bos met de bestelde mist en zonnestralen en maakte ik deze foto’s.

ISO 100 – F5 – 1/160 SEC – 11 MM (11-16MM objectief)ISO 500 – F5 – 1/100 SEC – 85 MM (85MM objectief)

Voor dit uitstapje had ik de volgende apparatuur meegenomen:
– Canon EOS 7D
– Canon EF 50mm 1.8 II objectief
– Canon EF 85mm 1.8 objectief
– Canon Macro EF 100mm 2.8 objectief
– Extra geheugenkaart
– Extra batterij
– Statief (had ik niet mee, maar hoort wel in dit lijstje thuis om mee te nemen)

Voor dit type foto’s vind ik het persoonlijk mooier om een grotere scherptediepte te gebruiken zodat alles in de foto goed scherp is. Ik heb nu vanuit de hand geschoten en om bewegingsonscherpte te voorkomen een kleinere scherptediepte gebruikt.

Achteraf kun je op de volgende manier de foto’s bewerken in Photoshop om het effect te versterken.
Ik heb vooraf in Lightroom de belichting en zwarte en witte tinten bijgewerkt naar mijn smaak en daarna heb ik het bestand geopend in Photoshop.

Wat je eerst wil doen is de zonnestralen sterker maken. Om dit te doen maak je een nieuwe curven laag aan. Dit doe je door onderin in het lagen tabblad op het ronde icoontje te klikken en te kiezen voor curven:

Dan stel je de belichting in op een door jou gewenste sterkte voor de zonnestralen. Je hoeft hierbij alleen maar naar de zonnestralen te kijken, de rest van de foto kun kan in deze belichting negeren.
Die belichting stel je in door op het grafiekje in de laag te gaan staan, zoals je hieronder ziet met het doorbroken vierkantje eromheen. Dan kun je in de grote grafiek het lijntje omhoog halen om de belichting aan te passen. Hierna druk je op CMD-i (Mac) / CTRL-i (Windows) om de laag om te keren. Je zult zien dat de belichting met deze handeling weer terug gaat naar de vorige stand.

Vervolgens ga je weer een nieuwe laag aanmaken via het ronde icoontje en kies je voor zwart-wit. Dit doe je omdat je in zwart-wit beter het verschil tussen licht en donker kunt zien.

Dan pak je een penseel en is het tijd om te kleuren! Zet je penseel op 100% Dekking en op ongeveer 5-9% Strm (vloeisnelheid). Zoals je hieronder kunt zien. Door de Strm. op 5-9% te zetten teken je het licht niet volledig dekkend in. Hoe langer je met je penseel onafgebroken op een plek blijft kleuren, hoe lichter het wordt, tot de max waarop jij het zojuist hebt ingesteld. De hardheid van het penseel zet je op 0% en specifiek voor deze foto heb ik met een penseel grootte van ongeveer 100 en 150 pixels gewerkt.

En dan is het verschil tussen je foto’s het volgende:

Eventueel kun je dan nog gebruik maken van Color Efex Pro van Google Nik Collection. Deze benader je via een extra menu in Photoshop:

Ik heb hier een eigen recept in samen gesteld speciaal voor deze bosfoto’s waarin ik een combinatie gebruik van een glamour flow, tonal contrast, vignette en een bi-color laag. Iedere laag kun je helemaal zelf instellen.

Waarmee je uiteindelijk tot het volgende resultaat komt:

Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Review: Kodak PixPro SP360 Action Camera

Review: Canon EF 11-24mm F4.0L USM